Na čo nesmiete zabudnúť pri tvorbe webu, aby sa neskončila fiaskom (1. časť)

Možno si poviete: „Čo môže byť na tvorbe webstránky také zložité a náročné?“ Mnohí vás aj uistia, že je to maličkosť, veď v dnešnej dobe si môžete web rýchlo vyklikať aj sami. Ale tak ako vo všetkom, aj pri tvorbe webstránok platí: Nie je web, ako web!

Ak chcete v dnešnej dobe uspieť na internete, okrem iného potrebujete webstránku, ktorá musí spĺňať určité pravidlá, lebo inak je vám na nič a celé vaše online snaženie bude zbytočné. Nebude vám to vôbec fungovať.

Čaká vás tvorba webstránky? Tento zoznam sa vám bude určite hodiť!

Zostavili sme zoznam prác, ktoré sú nevyhnutné na to, aby ste vytvorili webstránku, ktorá nielen obstojí v konkurencii, ale v mnohých odvetviach konkurenciu aj predbehne.

*Tento zoznam sme pripravili aj vo forme tzv. check listu, ktorý si môžete stiahnuť tu.

5 oblastí, ktorým musíte venovať pozornosť pri tvorbe webstránky

Online umiestnenie, tvorba koncepcie, dizajn, programovanie, analytické nástroje – 5 oblastí pri tvorbe webstránky, ktoré sú nevyhnutné na to, aby váš nový web skutočne stál za to a prinášal zákazníkov.

V tomto článku sa pozrieme detailnejšie na prvé dve oblasti:

1. Online umiestnenie

Predstavuje adresu a prostredie, kde bude vaša webstránka žiť svoj život. Hovoríme o doméne a hostingu, pričom doména predstavuje adresu, na ktorej nájdete web a hosting je prostredie, ktoré rozhoduje o tom, ako bude „bežať“ webstránka.

Obidve tieto položky pri tvorbe webu tvoria úplný základ, bez ktorých jednoducho web nemôže existovať. Preto ich výber dobre zvážte.

Zorientovať sa v tejto problematike vám určite pomôžu naše články:

2. Tvorba koncepcie

Koncepcia je duša každej webstránky a môžeme ju rozdeliť na 3 časti:

1. Analýzy

Bez nich nedokážete vybudovať web postavený na premyslenej stratégii. Niekedy len malý prieskum ukáže, akou cestou sa uberať.

Medzi základné analýzy zaraďujeme:

a) Analýza kľúčových slov – viete aké slovné spojenia v skutočnosti vyhľadávajú na internete vaši potenciálni zákazníci? Kľúčové slová pomáhajú vytvárať obsah, ktorý bude blízky vašim zákazníkom, ich umiestnenie na webstránke výrazne pomáha robiť dobré SEO a na základe nich viete, o čom majú byť vaše blogové články.

Analýzu kľúčových slov môžete robiť pomocou týchto nástrojov:

Google Trends – asi najjednoduchší nástroj od Google, kde si môžete urobiť prehľad, čo sa vyhľadáva.

Plánovač kľúčových slov – ďalší nástroj od Google, ktorý je však súčasťou inej služby a to Google AdWords. Pokiaľ si nevytvoríte konto a nerozhodnete sa inzerovať v službe Google AdWords, nemôžete ho plnohodnotne využiť na analýzu kľúčových slov.

Marketing Miner – profesionálny nástroj určený pre SEO špecialistov.


b) Analýza zákazníka
– jedná z kľúčových analýz, ktorá rozhoduje o tom, ako bude váš web vyzerať a aký bude mať obsah. Viac o tom ako a prečo je nevyhnutné spoznať vášho zákazníka, sa dočítate v článku: Spoznať zákazníka je chytrý obchodný ťah, ktorý sa oplatí. 


c) Analýza konkurencie
– preskúmať ako to robí konkurencia, nie je nikdy na škodu. Zo zlého sa poučiť a z dobrej práce sa inšpirovať. To je správny postoj k tejto analýze.

Na základe týchto analýz sa vypracujú ďalšie dve časti tvorby koncepcie.

2. Predajná štruktúra

Aké podstránky bude mať web? Čo bude ich obsahom a cieľom? Kam budeme „navigovať“ návštevníka webu? Tu tvoríme stratégiu predaja, kontaktovania, alebo inej želanej akcie (napríklad registrácie). Pri tvorbe štruktúry je nevyhnutné myslieť aj na tie časti webu, ktoré psychologicky pôsobia na ľudí, ale pritom priamo nič nepredávajú. Tieto podstránky na vašom webe nesmú chýbať, pretože pomáhajú budovať dôveru. Nimi sú napríklad:

  • referencie/testimoniály – výroky zákazníkov, ktorí majú skúsenosť s vaším produktom
  • tváre firmy – reálne fotografie ľudí, ktorí stoja za firmou a pracujú v nej. V prípade zákazníckej podpory je to človek s fotografiou, s ktorým budem riešiť svoj problém.
  • Rôzne garancie – napríklad vrátenia peňazí, konzultácie zdarma a pod.

3. Tvorba obsahu (textov)

Texty, ale aj iný obsah je to, na čo v skutočnosti ľudia na weboch reagujú. Obsah musí rešpektovať určite zaužívané pravidlá a hlavne využívať psychologické aspekty ľudskej povahy. Zároveň musí vychádzať zo zvolenej predajnej stratégie, to znamená, že už pri tvorbe textov musí copywriter rozmýšľať v širších súvislostiach: Aké reklamy a na aké podstránky budeme návštevníkov smerovať? Bude sa využívať remarketing? Aké sú kľúčové slová, aká je ich frekvencia vyhľadávania, kde ich umiestniť a ktoré použiť?

Texty musia byť písané tak, aby pôsobili na psychiku potenciálnych zákazníkov, vytvárali dobre SEO a tvorili podstatnú časť obsahového marketingu.

Viac informácií ako tvoriť texty pre web:

Pri tvorbe obsahu nezabúdajte aj na texty tzv. ďakovacích stránok po odoslaní formulára, taktiež notifikačných emailov, 404-ky, ale hlavne na SEO prvky, akými sú metadata: Title a Descriptions.

Dnes sme vám ukázali, aké základné veci (doménu a hosting) musíte riešiť, ak chcete nový web. A nezabudli sme na najdôležitejšiu časť tvorby, ktorú až 85% slovenských firiem podceňuje. Vyvarujte sa tejto chyby. Vytvorte si koncepciu webstránky a až potom sa pustite do jej vzhľadu.

V ďalšom článku rozoberieme podrobnejšie ďalšie oblasti – dizajn, programovanie a analytické nástroje.

Vy však môžete na celý zoznam, toho na čo netreba pri tvorbe webstránky, zabudnúť a používať ho už teraz.

Pripravili sme ho aj vo forme tzv. check listu, ktorý si môžete stiahnuť tu.

Pomáhala pri tvorbe stratégie a koncepcie webových stránok pre desiatky slovenských firiem a v tejto činnosti pokračuje aj naďalej. Propaguje myšlienku magnetického copywritingu, ktorý považuje za základ budovania príťažlivých webov a získavania zákazníkov. Silu dobre zvolených slov a viet veľmi dobre spoznala počas štúdia na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach. Po skončení štúdia nastúpila do firmy, ktorej spoluvlastníkom je jej brat. Spočiatku zastávala administratívne práce. Avšak postupným vzdelávaním a aktívnym zúčastňovaním sa na projektoch jej pracovná pozícia sa zmenila. Dnes sa naplno venuje online marketingu a predovšetkým tvoreniu obsahu. V roku 2015 jej vydavateľstvo Eugenika vydalo knihu „Čo vám úspešní ľudia zabudli povedať“. Na blogu píše o stratégiach, ktoré na internete prinášajú úspech a nezabúda vás podporovať aj cennými informáciami z oblasti práva, ktoré sa vám na internete určite zídu.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů