Mohlo by sa zdať, že ide len o ďalší štandardný odkaz v navigačnom menu, ale stránka “Kontakt” v online obchode (a nie len v ňom) je často jednou z najmenej optimalizovaných častí na celom webe.
Zatiaľ čo ste veľa času venovali premýšľaniu o tom, aby vaša úvodná stránka alebo „landing page“ čo najvýstižnejšie prezentovala vašu značku, firmu a osobnosť, ostatným podstránkam sa pravdepodobne ušlo oveľa menej lásky. A práve sekcii “kontakt” sa jej dostáva najmenej. Je to chyba. Tým, že urobíte vašu kontaktnú stránku príjemnejšou a osobnejšou, poskytnete zákazníkom lepší zážitok a uľahčíte im cestu ako sa s vami spojiť.
Dôvera je najdôležitejšou menou, ktorou eshopy a weby disponujú. Noví návštevníci nakúpia s väčšou pravdepodobnosťou, keď dôverujú vašej značke, a existujúci zákazníci vás zase skôr odporučia a nakúpia opakovane.
Byť prístupný a vzbudiť pocit, že sa s vami dá rozprávať je jednoduchý spôsob budovania dôvery. Je ľahšie dôverovať niekomu, kto už od začiatku pôsobí priateľsky. Keď zákazník pocíti, že váš eshop či web je poháňaný skutočným človekom (alebo tímom ľudí), je oveľa pravdepodobnejšie, že vám budú dôverovať viac ako peknému logu bez tváre.
Dovoľte zákazníkom aby vás kontaktovali, ak sa niečo pokazí, alebo ak nevedia ako ďalej. Môže to zachrániť predaj a vzťah zákazníka, ktorý mal zlú skúsenosť s eshopom, alebo poškodeným produktom. Iba vďaka tomu, že sa dokáže s vami ľahko spojiť, môžete ho premeniť na spokojného a verného fanúšika. Chyby sa stávajú a vtedy zákazníci potrebujú vedieť, že ste im ochotní pomôcť a že sa majú na koho obrátiť. Zároveň ak je ľahké vás kontaktovať, zákazníci môžu rýchlo získať odpovede, ktoré potrebujú a tým zvyšujete pravdepodobnosť, že návštevník predsa len nakúpi.
Ak existujú aj ďalšie spôsoby, ako vás môžu vaši zákazníci kontaktovať inak ako e-mailom, je dôležité, aby ste ich zverejnili. Ak máte viaceré telefónne čísla, fyzickú adresu alebo účet na Facebook-u, Instagram-e …, určite ich tam uveďte.
Na stránke “Kontakt” môžete zverejniť napríklad tieto informácie:
Nie každý, kto sa dostane na vašu stránku “Kontakt” automaticky vyplní kontaktný formulár, alebo vám zavolá. A práve preto aj na tejto stránke je skvelá príležitosť pozvať návštevníkov, aby urobili aj niečo iné. Napríklad prihlásenie sa k odberu noviniek, pozretie produktov vo výpredaji alebo výzva k sledovaniu na sociálnych sieťach, prípadne akákoľvek výzva, ktorá vás môže zblížiť s vašim zákazníkom.
Spodná časť stránky “Kontakt” je ideálnym miestom pre výzvu k akcii (CTA – Call to Action).
Časom prídete na to (alebo ste už na to prišli), že kupujúci mávajú podobné otázky. Možno budú chcieť vedieť, aké dlhé sú dodacie lehoty, aké sú náklady na dopravu, alebo či potrebujú k tovaru dokúpiť nejaké ďalšie produkty a podobne.
Pridaním sekcie s často kladenými otázkami na vašu stránku “Kontakt” môžete zákazníkom pomôcť samostatne sa obslúžiť a získať odpovede na svoje otázky bez toho, aby museli čakať na odpoveď od vášho tímu.
Ak často kladené otázky (FAQ) nestačia, kupujúci môžu hľadať ďalšie cesty ako nájsť odpovede na svoje otázky. Zverejnite odkazy a kontakty na svoje “centrum pomoci” alebo vytvorte zoznam odkazov na podporné videá, prípadne nasmerujte kupujúcich na konkrétne blogové príspevky.
Keď kupujúci navštívi stránku “Kontakt”, buď sa pokúša vyriešiť problém, alebo je v štádiu rozhodovania sa a potrebuje nejaké ďalšie informácie a vysvetlenia. Možno hľadá ďalšie dôkazy pre seba samého, že je na správnom eshope. Pridaním pozitívnych recenzií zákazníkov na vašu stránku “Kontakt” pridáte riadnu dávku “sociálneho dôkazu” a uistite kupujúcich, že nákupom u vás urobia správne rozhodnutie.
Skombinovať všetky vyššie uvedené vlastnosti do krásnej a prehľadnej kontaktnej stránky sa môže zdať komplikované. Samozrejme, cieľom nie je zverejniť všetko, čo sme vyššie spomenuli, ale čo najväčšie množstvo relevantných kontaktných informácií.
Oveľa dôležitejšia je ich zmysluplnosť a účelnosť ako samotné množstvo. Na príkladoch z rôznych internetových obchodov a webov vám ukážeme, ako je možné premeniť jednoduchú a niekedy nezaujímavú stránku kontaktu na cenný zdroj informácií pre svojich zákazníkov.
Je to síce len jednoduchý formulár, ale Ban.do robí skvelú prácu tým, že povzbudzuje svojich zákazníkov, aby sa ozvali, ak niečo potrebujú. Forma akú použili je v línii so značkou a je veľmi zábavná, veselá a prívetivá.
Skims ponúka kupujúcim na výber niekoľko spôsobov, ako ich kontaktovať, aby si zákazníci mohli vybrať preferovaný spôsob. V dolnej časti stránky sa nachádzajú odkazy na relevantné informácie a často kladené otázky.
Holland Cooper vytvoril svoju stránku “Kontakt” jednoducho pomocou ilustrovaného sprievodcu rôznych spôsobov, akými môžu zákazníci získať podporu. Ponúka tiež sekciu “Kam ďalej”, aby zákazníci zostali na stránke.
Allbirds poskytuje zákazníkom textové a telefónne číslo. Má tiež rozsiahlu časť “Často kladené otázky” a rozsiahle centrum pomoci.
Magnolia Market rozdelila svoje časté otázky do kategórií, aby kupujúcim uľahčila nájdenie toho, čo hľadajú. Pod tým je ilustrovaný sprievodca rôznych možností kontaktu.
Ak je nemožné nájsť vašu stránku “Kontakt” je to v podstate ako keby neexistovala. Prístupnosť znamená, že zákazníci môžu prejsť na vašu stránku “Kontakt” v momente, keď s vami potrebujú hovoriť. Existujú štandardne dve miesta, ktoré fungujú naozaj dobre:
Keď návštevníci vášho webu nájdu stránku “Kontakt”, vedia vycítiť, či sú ich e-maily, telefonáty a spätná väzba vítané, alebo je to séria prekážok, ktoré majú zabrániť vstupu “narušiteľov”. Znie to ako samozrejmosť, ale práve prvý dojem rozhoduje o tom, či sa zákazník rozhodne kontaktovať vás.
Niekoľko príkladov, ktoré môžete prispôsobiť svojim potrebám:
Nie každá stránka “Kontakt” slúži na rovnaký účel. Definovanie potenciálneho publika vám pomôže lepšie sa rozhodnúť, ktoré funkcie a informácie na ňu umiestniť.
Príklady zacielenia:
Vaši zákazníci testujú celkovú skúsenosť s nakupovaním na vašej stránke v každej fáze nákupného procesu. Odhaľujú problémy či príležitosti, s ktorými by ste sa sami nikdy nestretli. Robia pre vás úžasnú službu.
Pýtajte si od nich spätnú väzbu a urobte všetko preto, aby vám ju vedeli čo najjednoduchšie doručiť.
Uľahčiť “kontaktovanie” je nevyhnutné pre budovanie dôvery.
Páčil sa Vám článok? Bol pre vás prínosom?Ak áno, môžete ho zdieľať medzi vašich priateľov a známych, alebo nám jednoducho napíšte váš názor na blog@magnetica.sk