Tvorba webstránky: Len programátor nestačí! Akých online odborníkov ešte potrebujete?

“Koľko ľudí bude pracovať na projekte”? Túto otázku počujeme takmer od každého nášho klienta. Samozrejme, je logická. Všetci sú zvedaví, aký bude priebeh realizácie nového webu či eshopu. Klienti sa zaujímajú, či im budeme k dispozícii a aká dlhá bude naša reakcia.

Za zrodom novej webstránky však nestojí len osoba, ktorá prišla na stretnutie a podpíše s klientom zmluvu. Marketingovú agentúru tvorí zohratý tím kreatívnych ľudí plných nápadov a poznatkov z rôznych oblastí, ktorí sa podieľajú na dosiahnutí želaného výsledku.

Začnime však po poriadku, prvý s kým klient u nás prichádza do styku, je Managing and Strategy director.

Managing and Strategy director

Jeho úlohou je starať sa o súčasných klientov, poskytuje im nepretržitý servis a deleguje úlohy na ďalších členov tímu. Zároveň sa stretáva s potenciálnymi zákazníkmi, odpovedá na ich otázky, vysvetľuje, dohaduje cenové a časové podmienky, a tak získava nových klientov. Navrhuje stratégiu koncepcie webových stránok a schvaľuje grafické aj textové návrhy.

Account Manager

Skrátene accout má na starosti koordináciu celého projektu od prvého stretnutia až po odovzdanie hotového diela klientovi. Na jednej strane komunikuje s klientom, posiela mu podklady, na ktoré čaká, a na strane druhej naháňa kolegov v agentúre, aby dodali všetko, čo sľúbili. Account manager zastrešuje distribúciu informácií copywriterom, grafikom aj ostatným kolegom, ktorí sa podieľajú na projekte.

SEO špecialista

Po prvom stretnutí a všetkých formalitách nasleduje hlbšie pochopenie odvetvia, ktorému sa klient venuje. SEO špecialista sa zameriava na optimalizáciu pre webové vyhľadávače (z angličtiny skratka Search Engine Optimization). To znamená, že analyzuje a definuje rebríček najviac vyhľadávaných slov, tj. kľúčových slov pre vaše odvetvie. Následne ho posunie copywriterovi a ten ich zapracuje do textových materiálov pre celý web. Tak vaša stránka získa lepšiu pozíciu vo vyhľadávaní ako stránka konkurencie.

Následne sa zídu všetky kreatívne zložky tímu a spoločne navrhujú nápadité a kreatívne koncepty každej kampane. Výsledkom je finálna stratégia, ktorá sa ďalej posúva copywriterovi.

Copywriter

Má na starosti vytváranie všetkých marketingových textov, vrátane sloganov, headlinov či statusov a popisov na sociálne siete. Texty sú písané tak, aby zaujali čitateľa a podmienili ho k určitej aktivite. Podľa štatistík existuje viacero slov, ktoré majú veľký vplyv na čitateľa – viac o nich si môžete prečítať v článku 12 najsilnejších slov v marketingu. Copywriter musí dôkladne spoznať klienta, prispôsobiť sa jazyku, ktorým komunikuje so zákazníkmi, a taktiež nabrať trochu termínov z toho ktorého odvetvia. Napríklad, naša copywriterka Veronika je už veľkou odborníčkou na strechy, ploty, plechy či ťahokovy 🙂

Web dizajnér

Copywriter posúva textové materiály web dizajnérovi a ten im dáva vizuálnu podobu. Stará sa o grafické návrhy všetkých marketingových materiálov, vytvára banery, logá, plagáty, billboardy, dizajny webových stránok či eshopov. Web dizajnér je človek kreatívny, sleduje trendy v online prostredí a sám prichádza s nápadmi a návrhmi na zmeny či vylepšenia.

Developer

Bodky, čiarky, otázniky, výkričníky – takto to vidí niekto, kto sa nerozumie do práce web developerov resp. programátorov. Dávaju grafickým návrhom reálnu podobu. Existujú dva druhy developerov – frontend a backend. Zjednodušene povedané, frontend je tá časť stránky, ktorú vidí používateľ a backend je kód, ktorý beží na pozadí stránky a bežný používateľ ho nevidí.

PPC špecialista

Keď už celá stránka vyzerá a funguje ako má, vstupuje do hry PPC špecialista. Ten zabezpečí, aby sa k nej potenciálni zákazníci dostali, aby ju vyhľadali, navštívili a v neposlednom rade zrealizovali nákup.
Skratka PPC je z anglického Pay Per Click – platenie za kliknutie, čiže je to platená reklama na Google, Facebooku alebo iných sieťach. Klient zaplatí určitú čiastku peňazí a PPC špecialista nastaví a optimalizuje jeho kampane tak, aby prilákali potenciálnych zákazníkov. Zároveň ďalej sleduje vývoj webstránky v čase, analyzuje, reportuje a sumarizuje. Najviac používaným nástrojom na takéto štatistiky je nástroj Google Analytics: Vysvetlenie jeho základných metrík. Za zmienku tiež stojí spomenúť Google Tag Manager: 5 dôvodov prečo ho začať používať už dnes.

Takto fungujeme v našej internetovej agentúre my. Samozrejme, v každej agentúre to môže byť nastavené inak. Niektoré agentúry majú pozícií omnoho viac a často sa náplň ich práce prekrýva.

Väčšie marketingové agentúry majú vytvorených viac tímov, každý tím má vyššie uvedené pozície a fungujú ako viacero menších samostatných agentúr. Menších klientov si delia a keď príde väčší, mnohokrát kvôli nemu vznikne nový tím.

V konečnom dôsledku je v záujme každej agentúry spokojnosť klienta. Preto je dôležité nezabudnúť na spätnú väzbu po ukončení projektu, poslať dotazník a dať priestor na pochvalu za to, čo sa podarilo alebo naopak, kde boli medzery a čo by sa malo zmeniť pri práci na ďalších projektoch alebo pri spolupráci s inými klientmi. Aj o tom je práca v marketingovej agentúre.

Veríme, že vám článok objasnil, kto sa bude podieľať na vytváraní vašej novej webstránky a napĺňaní vašich predstáv na strane klienta. Ak sa skôr vidíte na strane budúceho zamestnanca agentúry a chceli by ste pracovať v kreatívnom kolektíve, u nás v Magnetica aktuálne hľadáme externého grafika. Pre viac info napíšte mail na info@magnetica.sk.

Študovala marketingový manažment na Ekonomickej univerzie v Bratislave, ktorá sa stala na pár rokov jej druhým domovom. Po škole pracovala na oddelení Priameho marketingu u jedného z najväčších mobilných operátorov. Áno, tie reklamné SMS a emaily boli jej práca. Tam sa priučila grafike, copywritingu či html kódom. Opäť ju však zlákala rodná hruda, vrátila sa domov na Liptov a stala sa členom agentúry Magnetica. Jej úlohou je poskytovať našim klientom nadštandardný servis. Stará sa o klientov, naháňa timing a kolegov. Nepozná slovo nie. Keď už klientom nedokáže vysvetliť, že požiadavka sa nedá splniť, nachádza riešenia neriešiteľného.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů