Tento článok je veľmi jednoduchý :-).
V podstate si pohovoríme na základe našich skúseností o slovenskom prísloví “Čo je lacné, nie je vzácne”. No a keď sa toto udeje 2-krát, tak napokon, ak to myslíte vážne, zistíte, že 1 + 1 môže niekedy byť 4 :-). Ale aj nemusí.
Chcete vedieť čo a ako a hlavne prečo? Pokračujte v čítaní.
Povedzme, že ste sa rozhodli inovovať vašu stránku po dizajnérskej aj funkčnej stránke, alebo vytvoriť novú. Prehľadáte internet. Pripravíte si aspoň základnú predstavu, ako by to malo vyzerať. V lepšom prípade si premyslíte štruktúru. V ideálnom si spíšete niekoľko textov pre vašu novú stránku (predpokladám, že tento bod si pripraví 1 z 10). Málo? Podľa našich skúsenosti, veľa. Ale nie o tom som chcel. Ste teda pripravení a odhodlaní. Čo teraz?
Vyhľadávanie dodávateľa. Oslovíte priateľa Google: „výroba web stránok“. Prípadne, ak máte známeho z ‘fachu‘ (na túto tému v inom článku): „Ty, Janči chcel by som prerobiť moju stránku. Nepoznáš niekoho?“. Vyberiete pár kontaktov. Napíšete mail so žiadosťou o cenovú ponuku.
Niektorí odpíšu a dokonca pošlú aj cenovú ponuku. Začínate mať predstavu o cene!
Nájdu sa aj takí, aspoň verím, že sa nájdu, a pošlú zoznam otázok. Veď potrebujú poznať viac detailov, ako je uvedených vo vašom laickom zadaní. Tu začínajú prvé problémy :-(.
Poviete si: “To sú ťažké otázky. S tými bude ťažká spolupráca.“ a podvedome ich zamietate ako budúcich realizátorov pre vašu stránku. Ale hovoríte si: „Dali si námahu, tak im odpíšem.“ Odpíšete. Títo vám následne pošlú tiež cenovú ponuku. Ste prekvapený, niekedy milo, niekedy nemilo. Rozhodne o tom cena.
Napokon, a toto sa mnohým ani nestane (záleží na množine a kvalite potenciálnych dodávateľov, ktorých ste oslovili), napíšu aj takí, ktorí sa pred zaslaním cenovej ponuky s vami chcú stretnúť. Poviete si: „Čo odo mňa chcú? Tí hádam ani nevedia o výrobe stránok! Zamietam.“. Áno tu môžete namietať: “Ja to takto nerobím. Určite sa stretnem.” V poriadku.
Vyberiete si dodávateľov do užšieho výberového kola na základe ceny, sympatií, či referencií. Je vysoko pravdepodobné, že sa so svojim budúcim dodávateľom stretnete, prejdete si spoločne body realizácie. Ten vám sľúbi dodávku vo vami požadovanom čase a za cenu, ktorá sa vám pozdáva.
Začnete projekt s odhodlaním. Dodáte materiály, pripomienkujete. Všetko vyzerá, že je na najlepšej ceste. Keď zrazu nastane obdobie ticha. Dlho sa nič nedeje. Chvíľu ste trpezlivý, postupne nervóznejší a nervóznejší.
Píšete mail, telefonujete. „Áno, áno, zajtra posielam.“. Zrazu niečo nefunguje a čas beží, stránka nikde. Rozhodnete sa, že takto teda nie. Ukončíte spoluprácu. Naštvaní, že ste vyhodili peniaze a hlavne čas. Tu ste prosím investovali 1-krát.
Môžeme sa baviť, prečo sa tak stalo. Možno to bola tzv. one man show. Ja ale tvrdím, že v drvivej väčšine sa to stáva, lebo dodávateľ pochopil, že pomer cena/výkon mu nedáva zmysel. Lebo pri výbere dodávateľa bola najčastejšie najpodstatnejšia cena!
Priznajme si to. V tejto fáze sme v podstate na začiatku, síce o skúsenosť bohatší. Poviete si, že teraz si už dáte väčší pozor. Stretnutia sú intenzívnejšie. Už sa pýtate aj na záruky, počet zamestnancov a iné v tejto fáze pre vás dôležité otázky. Snažíte sa predísť chybe s prvým dodávateľom. Aj sa to podarí. Predsa len, cena už nie je najdôležitejšia, ale stále hrá dôležitú rolu.
Nájdete dodávateľa, ktorý je síce drahší ale vyzerá seriózne. Opäť začnete projekt s odhodlaním. Všetko vyzerá, že je na najlepšej ceste. Dizajny sa vám aj pozdávajú aj nepozdávajú, ale máte pocit, že to nie je ono. Skrátka vy by ste si to predstavovali o niečo lepšie. Nevadí nejako sa to utrasie.
Začína sa programovať. Zaplatili ste zálohu, prvú splátku, druhú splátku. Stránka začína ako tak vyzerať a ožívať. Ale stále sa vám ozýva ten hlas: „Toto nie je presne to, čo som chcel.“ V najlepšom (toto je relatívne, lebo podľa mňa v najhoršom) prípade projekt prevezmete a začnete. Čím viac ale stránku používate, propagujete začínate sa utvrdzovať v tom, že to skutočne nie je ono. Stránka ma malú návštevnosť, nezarába. Tu ste prosím investovali 2-krát.
Odvolám sa na úvod článku, kde spomínam, že „ak to myslíte vážne“, pustíte sa do projektu opäť s odhodlaním a poučení. A priznajme si to opäť. V tejto fáze sme v podstate opäť na začiatku, bohatší o ďalšie skúsenosti.
Zrazu prichádzajú do úvahy aj dodávatelia, ktorých ste hneď v úvode zamietli pre vyššie ceny a návrhom na stretnutie s ťažkými otázkami. Téma vašich stretnutí sa zmení. Váš potenciálny dodávateľ sa pýta, navrhuje riešenia, informuje vás o možných nástrahách. Dokonca je vo vašich očiach taký drzí, že vám povie, že aj vás čaká aktivita, príprava textov, ich komentovanie, úprava. Chce od vás kvalitné fotografie, informácie. Skrátka sa sústredil na vás a vaše požiadavky.
Projekt šliape ako hodinky. Máte z toho dobrý pocit. Ide to síce pomalšie, ako ste úplne na začiatku dúfali, bude to aj drahšie, ale už teraz viete, že to tentokrát bude iné, dobré. Projekt sa úspešne ukončí a stránka funguje. Skrátka je to perfektné. A vy si uvedomíte, že keby ste si vybrali správneho dodávateľa, síce drahšieho, „otravnejšieho“, časovo náročnejšieho z pohľadu realizácie hneď na začiatku projektu, ušetrili by ste a čo je najpodstatnejšie stránka mohla byť už dávno funkčná. V čase, keď teraz začínate, už ste mohli zarábať. A nemuseli by ste riešiť rovnicu 1 + 1 :-).
Prvý dodávateľ cena: 500,- EUR
Druhý dodávateľ cena: 1500,- EUR
Tretí dodávateľ na začiatku cena: 2000,- EUR
Na konci ste zaplatili 4000,- EUR
Takže keby ste na začiatku vedeli, to čo ste nevedeli, tak viete, že je to 2 :-).
Prvý dodávateľ doba realizácie: 1 mesiac (tu nerátam stratený čas, keď ste ho hľadali a dožadovali sa výsledkov)
Druhý dodávateľ doba realizácie: 2 mesiace
Tretí dodávateľ na začiatku doba realizácie: 3 a viac mesiacov
Na konci ste premrhali niečo vyše pol roka.
Tak čo? 1 + 1 môže byť niekedy 4. Ale aj nemusí. Nemyslíte? Príde mi to ako drahé školné. Ak máte podobnú skúsenosť, prípadne ste v strede rovnice alebo ju začínate riešiť, napíšte vastusko@magnetica.sk. Veľmi radi sa s vami podelíme o skúsenosti.
V ďalšom článku sa podelím o skúsenosti na tému, prečo je dobré mať jedného dodávateľa na výrobu stránky od A po Z a nie viacerých. Alebo chcete tému ako si vybrať správneho dodávateľa? Alebo tému ako pracuje správny dodávateľ? Alebo čo všetko musím vedieť, ak chcem mať úspešnú stránku?
Napadá ma toľko tém, že si dovolím vybrať sám :-). Sledujte náš blog a dozviete sa veľa. Rozhodli sme sa totiž vzdelávať našich klientov trocha inak.