Podnikáte? Potrebujete nevyhnutne internetovú stránku? Tu je odpoveď.

Nedávno na mojich nepravidelne pravidelných ranných kávičkách ma stretol jeden známy a prihovoril sa mi s otázkou: “Založil som takú menšiu lokálnu firmu. Potrebujem nevyhnutne internetovú stránku?”“Nie, nepotrebuješ.” odpovedal som. Prekvapila vás viac otázka alebo odpoveď?

Určite už samotná otázka v dnešnom svete, ktorý je presiaknutý digitálom takmer na každej úrovni môže pôsobiť rozpačito a o to viac samotná odpoveď: Nie, nepotrebuješ. Skutočnosť (a moja osobná skúsenosť) je taká, že dokážete svoj biznis úspešne rozvíjať a predávať aj bez existencie vašej firemnej stránky. Ste prekvapený? Či pobúrený týmto tvrdením?

Pred niekoľkými rokmi bežala svetom hláška, že kto nemá web, ako keby ani nebol. Určite ste to už počuli alebo nejakú variáciu tohto tvrdenia. Vtedy, pred rokmi, keď ešte neexistoval Google, Facebook a ďalšie sociálne siete (piesok sa lial a voda sypala), tak toto tvrdenie platilo takmer na 100%. Niekedy vlastniť internetovú stránku bolo pre firmy skôr vec prestíže. Dnes je to niečo ako “must have”. O tomto sa už nediskutuje, pretože odpoveď na túto otázku je tak zrejmá, že už sa ani nepokláda.

Ako robia marketing na internete podnikatelia bez webstránky?

Áno, možno moja odpoveď mala znieť: “Čo si blázon? Jasné, že musíš mať web.” Napriek tomu však musím opäť zopakovať, že dá sa úspešne marketingovo pôsobiť aj bez internetovej stránky. Sám som tomu neveril, ale je to tak.

Poznám viacerých úspešných podnikateľov, ktorí nevlastnia žiadnu internetovú stránku a celú propagáciu a predaj služieb riešia napríklad cez stránku na Facebooku či cez Instagramový profil, alebo sú aj takí, ktorí využívajú iba Firemný profil na Googli, či služby donáškových portálov, alebo portálov predávajúcich ubytovanie a podobne.

Samozrejme všetko je závislé od viacerých faktorov – typu podnikania, od vašej cieľovej skupiny a v neposlednom rade aj od toho v akom “veľmi konkurenčnom prostredí” podnikáte. Niekde vám postačí aktivita na Facebooku a niekedy komunikujete naraz na 5-tich kanáloch a stále je to málo 🙂

Kedy by to šlo aj bez internetovej stránky?

Ak ste menšia firma poskytujúca služby typu kozmetika, kaderníctvo, obuvník, či rôzne kamenné predajne, reštaurácie, bary, pizzerie alebo poskytujete služby ako autodoprava, búracie práce, zemné práce či  podobne, a zároveň pôsobíte lokálne je možné, že by ste sa dokázali zaobísť bez internetovej stránky. 

Netreba však zabudnúť na jednu podstatnú vec: Obsah je kráľ (a ako tvrdí Filip Kuna: distribúcia je King Kong). Každá jedna platforma v online svete na to, aby ste boli viditeľný, aby ste žiarili na internete žiada od vás obsah a nie hocijaký, ale relevantný. Vhodná a intenzívna aktivita, obsiahle a vyčerpávajúce informácie napríklad na Facebook stránke, na Instagrame či na firemnom profile Google môžu urobiť v lokálnom marketingu naozaj zázraky.

Pre lokálne firmy a lokálny marketing sú sociálne siete takmer kľúčové. Ak na nich ešte nie ste, možno je čas a vhodný spôsob pre vás, ako byť viac viditeľný v online svete.Výhodou sociálnych sietí je to, že samotná platforma vám poskytuje priestor prakticky zadarmo a celý obsah si viete publikovať vo vlastnej réžii, čiže váš jediný náklad je váš čas. 


Nevýhodou však je, že ide o platformy, kde neurčujete pravidlá vy, ale samotná sieť, a teda musíte sa prispôsobiť tomu čo je dané, pravidlám či obsahovým formátom, ktoré daná platforma ponúka. V neposlednom rade je potrebné mať na pamäti aj skutočnosť, že jednotlivé siete môžu ktorékoľvek “pravidlá hry” zmeniť len tak za pochodu bez toho, aby sa opýtali, či sa vám to bude páčiť 🙂

Potrebujete teda internetovú stránku?

Nie, nevyhnutne ju nepotrebujete. Ale je to vaša obrovská výhoda ak ju máte. Vlastnou internetovou stránkou môžete iba získať. Je to váš priestor v online svete, ktorý dokážete mať takmer absolútne pod kontrolou. Internetová stránka vie fungovať ako veľmi efektívny obchodník, či vynikajúci konzultant alebo informátor. Je vašim zákazníkom stále k dispozícii a dokáže naraz obslúžiť veľké množstvo vašich zákazníkov. Ak je navrhnutá a vybudovaná správne, dokáže nahradiť prácu celých obchodných tímov.

Zanechajte digitálnu stopu. Bez nej to nepôjde.

Ak ste podnikateľ, vlastníte firmu, predávate tovar či služby, určite musíte existovať v online svete. Čo to presne znamená? V digitálnom svete musia existovať informácie o vás, o vašej službe či produktoch a navyše musia byť tieto informácie dohľadateľné. Musíte za sebou zanechávať stopu, vďaka ktorej vás vaši zákazníci nájdu. A práve vlastná internetová stránka v prepojení na ďalšie média, ako sú napríklad sociálne siete, vám umožnia, aby bolo o vás počuť v online svete. Ak k tomu pridáte stále čerstvý obsah, ktorý budete pravidelne tvoriť a distribuovať, bude o vás počuť oveľa viac.

Dnes by sme pôvodné tvrdenie mohli preformulovať následovne:
 

Kto neexistuje v online svete, ako keby ani nebol.

Väčšina vašich zákazníkov (v niektorých prípadoch, si dovolím tvrdiť, že všetci vaši zákazníci) sú a žijú svoje životy aj v online svete. Sú tam každý deň a sú tam niekoľko hodín denne. Priemerný človek (celosvetový priemer) strávi na  internete denne 6 h 42 minút.

zdroj: datareportal.com

 Čo tam robí? Zabáva sa, vzdeláva, pracuje, hľadá informácie, nakupuje, alebo len tak “zabíja čas”. A čo ak by ho pri zabíjaní času napríklad na sociálnych sieťach len tak mimochodom zaujala vaša ponuka? Stačí jeden klik (napríklad na Vašu reklamu) a používateľ môže vykročiť na nákupnú cestu – na vašu cestu zákazníka, na konci ktorej môže byť z neho váš nadšený zákazník.

Je to krásna predstava a dokonca je úplne reálna. Na začiatku celého však stojí jedna základná podmienka:  musíte byť viditeľný. Musí byť o vás počuť, musíte žiariť v online svete. Ak vás ešte nie je vidno, zmeňte to. A ako to už určite poznáte najlepší čas začať je práve teraz 🙂 Ak neviete ako začať – jednoducho začnite. Možností je veľa a časom zistíte čo vám ide najlepšie a čo najviac priťahuje vašich zákazníkov.

Vaša existencia v online je nevyhnutná. Sú tam (takmer) všetci.

Okrem mojich tvrdení, ktoré pramenia z mnohoročných skúseností v oblasti digitálneho marketingu, ponúkam aj niekoľko čísel a faktov.

Začiatkom roku 2022 používalo internet viac ako 2/3 svetovej populácie. V rámci Európskej únie používa internet takmer 90% populácie. Na Slovensku je to 81,6 % populácie, čo predstavuje 4 446 926 používateľov

Najväčší prírastok nastal za posledné “pandemické roky” 2020 a 2021, kedy sa počet domácnosti pripojených na internet na Slovensku zvýšil o 8 %. Táto informácia vás asi veľmi neprekvapila. Ale možno zaujímavejšie je, že v posledných rokoch Slováci vo veku 35 – 54 rokov využívajú internet viac ako je priemer Európskej únie.

Využívanie internetu podľa veku v porovnaní s priemerom EU
Zdroj: Eurostat
Využívanie internetu z pohľadu použitých zariadení
Zdroj: datareportal.com

Na čo konkrétne Slováci používajú internet? 

Povedzme si to rovno. Takmer všetci sme na internete. Jednoducho stal sa súčasťou našich životov a digitálny svet sa začal prelínať s tým reálnym s takou ľahkosťou, že niektorí už ani nevnímajú prechod medzi jedným a druhým svetom 🙂 Aj tento článok čítate “na internete” Okrem Vás aj ďalších 4 446 925 ľudí na Slovensku používa internet. 

Používanie internetu na SR z pohľadu typu aktivity
Zdroj: Štatistický úrad Slovenskej republiky

Na čo minuli Slováci najviac peňazí pri nákupoch cez ecommerce platformy?

Celkové platby za tovar a služby podľa kategórii v elektronických obchodoch v roku 2020
Zdroj: datareportal.com

Medzi používateľmi internetu sú aj vaši zákazníci, ktorí hľadajú to čo ponúkate. Hľadajú produkty, alebo odpovede na svoje otázky. Hľadajú riešenia na ich potreby. Internet je priestor kde môžete komunikovať svoje posolstvo svojim zákazníkom. Internet je výklad, kde môžete ukázať svoj tovar. Každý si musí zvoliť a nájsť vhodný spôsob prezentácie a komunikácie so svojím klientom. Neexistujú univerzálne návody, ktoré budú fungovať pre všetkých. Neexistujú jednoznačné odpovede, čo sa oplatí viac a čo menej. Neexistuje ani jednoznačná odpoveď na otázku či potrebujete nevyhnutne internetovú stránku 🙂 Ale určite platí skutočnosť na ktorú prišiel už mladý (vtedy ešte neplnoletý) Tomáš Baťa: “Vy musíte ísť s vaším tovarom tam, kde sú vaši zákazníci a nie čakať, kým prídu vaši zákazníci k vám.”

Internet pre naplnenie tejto myšlienky ponúka takmer neobmedzené možnosti. Nájdite si v online svete “ten svoj priestor a cestu”, ktorá vám vyhovuje, kde sa cítite komfortne a kde dokážete pôsobiť na svojich zákazníkov prirodzene a autenticky. Choďte tam kde sú vaši zákazníci. Choďte za nimi “na internet”

Top 10 najnavštevovaných stránok
Zdroj: Similarweb, Celková návštevnosť – december 2020
Používatelia sociálnych sieti na Slovensku
Zdroj: Centr

Aj magnetica pôsobí ”na internete” už od roku 2016 a pomáha podnikateľom zažiariť nielen v online svete. Určite aj vy chcete byť viditeľný pre svojich zákazníkov a pozvať ich na tú vašu cestu zákazníka. Najdôležitejšie je urobiť prvý krok a potom ďalší a ďalší…

Jednoducho začnite

A keď nebudete vedieť ako ďalej, budete potrebovať poradiť, zorientovať sa, kontaktujte nás, radi Vám s tým pomôžeme. Dohodneme si kávičku a spolu zistíme, čo môžeme dosiahnuť v online svete:-)

Alebo sa prihláste na odber našich noviniek, aby ste mali vo vašej emailovej schránke vždy čerstvé a zaujímavé informácie z online sveta.

Peter Švec
Venuje sa prevažne dizajnu, tvorbe stratégií a marketingu. Niekedy aj niečo zobchoduje a poskytuje nadštandardný servis niektorým naším klientom. Dokáže sa na veci pozrieť komplexne a pri dizajne hlása cestu minimalizmu: “Dizajn je dobrý vtedy ak už nie je čo odobrať” Okrem výtvarného umenia a spevu, ktorému sa venuje takmer celý život, venoval sa aj ďalším “mimoškolským” aktivitám. Na strednej škole založil školské rádio a časopis. Študentskému rádiu, spevu a hlavne dizajnu sa venoval aj na vysokej škole. Pracoval v niekoľkých reklamných agentúrach a dva roky pôsobil aj v slovenskom rozhlase ako externý redaktor publicistiky. Podieľal sa aj na tvorbe mnohých dokumentárnych filmov a hudobných videoklipov. Je spolumajiteľom a spoluzakladateľom internetovej agentúry magnetica. Zastáva názor, že najväčší kapitál firmy sú ľudia. Nedá dopustiť na tímovú prácu a uvedomuje si, že sila tímu závisí od kvality jeho najslabšieho člena. Vo svojich blogoch píše o zážitkoch a skúsenostiach pri práci s klientami, o dizajne ale aj o absencii (nie len) sedliackého rozumu pri tvorbe webu, marketingových materiálov a stratégií.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

  • Novinky

    Chcete byť informovaný o nových článkoch medzi prvými? Zaregistrujte sa a všetko podstatné nájdete v svojej emailovej schránke.

  • Kategórie