Logá a značky: Ako ich vnímajú deti základnej školy? Budete prekvapení!

Pred časom som sa zúčastnil ako prednášajúci denného letného tábora od Lobelky s názvom “Kreativci”. Rozprával som sa s deťmi na tému “Tvorba loga”. Ešte skôr ako som zavítal na tábor, zvolil som “zodpovedný” prístup a snažil som sa pripraviť. Urobil som malý prieskum v okolí a pýtal som sa na to, čo môžu deti základnej školy vedieť o logu. Urobil som si krátku ale hlavne vizuálnu prezentáciu, pripravil niekoľko otázok, vzal som so sebou aj projektor (nech to už máme vo veľkom štýle 🙂 ) a vyrazil som.

Debata s deťmi bola nielen veľmi zaujímavá, ale aj prekvapujúca, a tak som si v jednej chvíli povedal: “Otočím to celé! Nebudem im kázať o logu ja, ale nechám deti, nech naučia niečo o logu mňa.”

Deti vedia viac, ako si myslíte

Deti pomerne presne a obšírne dokázali definovať a vysvetliť, čo je logo. Rozumeli, že ide o vizuálny znak, emblém, symbol, ktorý aj bez textu by mal hovoriť o produkte, firme, či službe. Dokonca mali aj jasno v tom, že symboly (alias logá) sa už používajú od pradávna. Napríklad na pečatidlách, rytieri na svojom odeve a štítoch, či králi na prsteňoch.

Aj regionálne značky majú v zornom poli

Moja výskumná vzorka detí vedela presne identifikovať logá. Deti vedeli, kto alebo čo je za daným logom a pri niektorých porozprávali príbehy, ktoré sa im spájajú s danou značkou. Okrem väčších značiek poznali aj logá regionálnych firiem.

Deti milujú značky

Keď už bola debata o známych značkách v plnom prúde, podsunul som im nenápadne vopred pripravený malý test. Ukázal som im dva obrázky identických produktov s tým, že na jednom z nich som vyretušoval logo. Čiže produkt bol bez loga  – NO NAME. Deťom som položil jednoduchú otázku: “Ktorý produkt by ste si vybrali a prečo?”

Odpovede boli jednohlasné: “Ten vpravo!!!” Na moju otázku, že prečo, deti sa prekrikovali jeden cez druhého: “Veď si nebudeme kupovať neznačkové veci! Čo keď to je nejaký šmejd z Číny alebo niekde z trhu! Veď by sa nám mohol rýchlo pokaziť, a čo potom?! Predsa značkové veci vydržia oveľa viac!” Toto bola najemotívnejšia časť našej debaty, pri ktorej mi tak trošku aj sánka poklesla nižšie: “Wau!”

Farby nie sú len o tom, či sa vám páčia alebo nepáčia

Pozreli sme sa aj na farby, či sú pre logo podstatné a ako ich vybrať. Väčšinový názor detí bol, že farby loga by si mal vybrať majiteľ firmy podľa toho, aké sa mu najviac páčia. Keď som im však trošku ozrejmil význam a psychológiu niektorých farieb, začali sa na výber farieb pozerať trošku ináč :-)Dokonca som započul aj výkrik: “Aha! Už viem, prečo má McDonald’s červenú a žltú.”

Logo môže mať aj nápad, myšlienku

Okrem významu použitých farieb sme sa pozreli aj na tvar loga a rozprávali sme sa o jeho vizuálnom význame. Najviac ich však oslovili ukážky logá so “skrytým vizuálnym významom”. Na tomto sa deti dobre zabávali a s nadšením hľadali skrytý význam. 
Tu je niekoľko ukážok:

Angličtina ako natívny jazyk? V slovníku detí určite nechýba!

Ešte skôr, ako začala moja prednáška, animátori spolu s deťmi si vymysleli vlastné firmy. Definovali ich činnosť, hovorili o tom koľko majú zamestnancov, dokonca mali definované aj role jednotlivých členov firmy. A samozrejme každej firme vymysleli aj názov. Tu nastalo ďalšie moje veľké prekvapenie. Všetky názvy boli v angličtine. Ani jeden slovenský. Keď som sa snažil nenápadne zistiť od detí, prečo použili cudzie slová, dostal som iba nechápavé pohľady v duchu, že no a? Čo je na tom? Veď ako ináč, ak nie po anglicky?

A myšlienka sa logom stala

Nakoniec sme pristúpili k vizuálnemu zhmotneniu ich predstáv o vlastnom logu. Každý zobral papier, nejaké písatko a v rámci svojich schopností a možností preniesol svoju predstavu na papier. Aj táto časť bola pre mňa veľmi zaujímavá, najmä pozorovať úvahy a myšlienkové postupy detí.

Pri tejto emóciou nabitej aktivite “zreálňovania predstáv o vlastnom logu” mne a animátorke Slávke napadla myšlienka. Rozhodli sme sa, že to dotiahneme do konca a celé naše dopoludnie o logu zakončíme tou správnou čerešničkou. Ich návrhy prenesieme do digitálnej podoby, aby si na konci dňa odniesli reálne “profi” logo vytlačené na papieri.

Deti boli rozdelené do 4 skupín. Postupne som pracoval s každou z nich a ich náčrty na papieri sme prenášali do digitálnej podoby. K tejto fáze pristupovali rovnako zodpovedne a s nadšením. Mnohí z nich boli veľmi nároční a nútili ma doladiť aj tie menej podstatné detaily. Pri niektorých logách sme dokonca vytvorili viacero verzií a prebiehala búrlivá diskusia, ktorá verzia áno, ktorá nie a prečo. A tu sú finálne logá 🙂

Ďakujem Lobelke, že som dostal túto príležitosť stráviť čas s deťmi. Bolo to veľmi milé dopoludnie. Deťom ďakujem za ich nadšenie a podnety. Pripomenuli mi, že budovanie značky je veľmi dôležitou súčasťou budovania firmy a že už deti základnej školy veľmi intenzívne vnímajú značky, a nielen tie veľké, ale aj regionálne. Venujme teda budovaniu svojej značky dostatočnú pozornosť, lebo aj keď práve v tejto chvíli deti možno nie sú vašou cieľovou skupinou, ale už o pár rokov môžu byť a možno už dnes dokážu veľmi dobre presvedčiť svojich rodičov, prečo by im mali kúpiť tieto červené tenisky a nie iné červené tenisky 🙂

Veď predsa nie sú tenisky ako tenisky 🙂


Stáva sa, že zákazníka sklamete jedenkrát. Každý pochopí, že chyby sa stávajú. Sklamete však zákazníka druhý krát – opustí vašu značku.

Lee Iacocca, americký obchodník 1924

Peter Švec
Venuje sa prevažne dizajnu, tvorbe stratégií a marketingu. Niekedy aj niečo zobchoduje a poskytuje nadštandardný servis niektorým naším klientom. Dokáže sa na veci pozrieť komplexne a pri dizajne hlása cestu minimalizmu: “Dizajn je dobrý vtedy ak už nie je čo odobrať” Okrem výtvarného umenia a spevu, ktorému sa venuje takmer celý život, venoval sa aj ďalším “mimoškolským” aktivitám. Na strednej škole založil školské rádio a časopis. Študentskému rádiu, spevu a hlavne dizajnu sa venoval aj na vysokej škole. Pracoval v niekoľkých reklamných agentúrach a dva roky pôsobil aj v slovenskom rozhlase ako externý redaktor publicistiky. Podieľal sa aj na tvorbe mnohých dokumentárnych filmov a hudobných videoklipov. Je spolumajiteľom a spoluzakladateľom internetovej agentúry magnetica. Zastáva názor, že najväčší kapitál firmy sú ľudia. Nedá dopustiť na tímovú prácu a uvedomuje si, že sila tímu závisí od kvality jeho najslabšieho člena. Vo svojich blogoch píše o zážitkoch a skúsenostiach pri práci s klientami, o dizajne ale aj o absencii (nie len) sedliackého rozumu pri tvorbe webu, marketingových materiálov a stratégií.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Novinky

    Chcete byť informovaný o nových článkoch medzi prvými? Zaregistrujte sa a všetko podstatné nájdete v svojej emailovej schránke.

  • Kategorie