Spĺňa váš web požiadavky prístupnosti podľa Európskeho aktu o prístupnosti?

Od 28. júna 2025 vstúpi do platnosti nový zákon EÚ s názvom Európsky akt o prístupnosti (European Accessibility Act – EAA). Tento zákon sa vzťahuje nielen na verejnú správu, ale aj na súkromný sektor a bude požadovať, aby webové stránky, e-shopy, aplikácie či online služby boli dostupné aj pre ľudí so zdravotným znevýhodnením.

Ak si nie ste istí, či je váš web v súlade s týmito požiadavkami, je najvyšší čas to zistiť.

Základný rýchly test si viete urobiť aj sami, aby ste získali jasný obraz o aktuálnom stave – a vyhli sa tak pokutám, reputačnému riziku či časovému stresu tesne pred termínom.

Čo je audit prístupnosti a čo všetko skúma

Pri kontrole prístupnosti je potrebné skúmať, ako dobre je váš web alebo digitálna služba použiteľná pre ľudí so zdravotným znevýhodnením – vrátane tých, ktorí používajú čítačky obrazovky, navigujú len pomocou klávesnice alebo majú zhoršený zrak či motoriku.

Nejde len o kontrolu dizajnu. Audit posudzuje web z viacerých hľadísk:

  • technického (kódovanie, navigácia, ovládateľnosť),
  • vizuálneho (čitateľnosť, kontrast, farby),
  • obsahového (logika textov, štruktúra nadpisov, alternatívne popisy obrázkov),
  • a interaktívneho (formuláre, chyby, tlačidlá, notifikácie).

Ako si urobiť základný test svojpomocne

Ak si chcete rýchlo overiť ako je na tom váš web s požiadavkami na prístupnosť, môžete začať jednoduchým testom. Neposkytne vám úplný a komplexný obraz, ale pomôže odhaliť základné problémy a napovie vám, či môžete byť naďalej “v kľude”, alebo je nevyhnutné venovať sa úpravám a optimalizácii vášho webu.

Zvládnete prejsť celý web len pomocou klávesnice?
Skúste sa po stránke pohybovať pomocou klávesy TAB, aktivovať odkazy a formuláre pomocou ENTER. Ak niečo nejde bez myši, je to problém.
Tip: Ak vás zaujíma, či je váš web prístupný pre ľudí so zrakovým znevýhodnením nainštalujte si niektorú z čítačiek, ktoré odporúča aj Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska:

https://www.nvaccess.org/
https://www.deque.com/axe/

Máte dostatočný kontrast medzi textom a pozadím?
Svetlosivý text na bielom pozadí môže byť pre slabozrakého používateľa nečitateľný. Ak si nie ste istý, či majú texty na vašom webe dostatočný kontrast urobte nasledovný jednoduchý test. Zadajte adresu svojho webu do nástroja PageSpeed Insights – https://pagespeed.web.dev.
V sekcii „Accessibility“ vám Google zobrazí, či na stránke existujú problémy s kontrastom alebo čitateľnosťou textov.

Majú obrázky (najmä tie s významom) alternatívny text?
Všetky vizuálne prvky by mali mať popis, ktorý prečíta čítačka obrazovky a ktorý popisuje sémanticky daný obrázok. Skontrolujte, či dôležité obrázky majú v HTML kóde zadaný atribút alt=”…”.
Ak je táto úloha pre vás technicky náročná a je to pre vás “španielska dedina” dobre vám s tým pomôže opäť čítačka obrazovky. Ak obrázok obsahuje “alt text” čítačka vám ho prečíta.

Je štruktúra stránky logická a čitateľná pre čítačky?
Otestujte správne poradie nadpisov (H1, H2, H3…) a zrozumiteľnosť štruktúry napríklad pomocou: WAVE – Web Accessibility Evaluation Tool https://wave.webaim.org

Sú všetky formuláre zrozumiteľné a prístupné?
Skúste si vyplniť formulár iba klávesnicou. Sú všetky polia označené? Zobrazuje sa správne informácia o chybe? Funguje tlačidlo „Odoslať“ aj cez ENTER? Niektoré problémy odhalí WAVE alebo nástroj Google Lighthouse (v prehliadači Chrome). Najlepšie ich však otestujete manuálnym testom za pomoci klávesnice a čítačky.

Tento zoznam testov nie je ani zďaleka úplný a komplexný. Na vykonanie zmysluplných testov s výpovednou hodnotou je potrebná istá dávka odbornosti, technickej zručnosti, ale najmä skúseností. Tipy na testy, ktoré sme pre vás vybrali vám pomôžu získať aspoň základný pohľad “ako dobre” je na tom váš web pokiaľ ide o pravidlá prístupnosti. 

Audit prístupnosti

Ak sa obávate zložitosti a zahĺtenia technickými detailmi radi vám s auditom pomôžeme.

1. Úvodná konzultácia
Najskôr si prejdeme, aký typ webu alebo služby prevádzkujete, aby sme zistili v akom rozsahu a aké požiadavky EAA sa vás týkajú.

2. Testovanie prístupnosti
Skontrolujeme váš web pomocou odborných nástrojov, manuálnych testov aj reálneho použitia klávesnice, čítačky obrazovky a ďalších pomôcok.

3. Výstup auditu
Dostanete prehľadný dokument s konkrétnymi nálezmi, čo je potrebné upraviť a odporúčané riešenia a priority (čo je dôležité a čo menej urgentné).

4. Možnosť implementácie
Ak chcete, zabezpečíme aj implementáciu navrhovaných úprav. Alebo ich môžete realizovať s vlastným tímom – výstup je použiteľný pre akéhokoľvek vývojára.

Je váš web pripravený na budúcnosť?

Prístupnosť webu nie je len legislatívna povinnosť, ale aj súčasť kvalitného digitálneho prostredia. Pomáha ľuďom, zlepšuje použiteľnosť pre všetkých a prispieva k profesionálnemu imidžu značky.

Ak máte pochybnosti, či je váš web v súlade s požiadavkami Európskeho aktu o prístupnosti, odporúčame sa tejto téme venovať čo najskôr, aby ste sa vyhli časovému stresu.
Dôležité je najprv zistiť, kde sa nachádzate, aby ste vedeli aká cesta vás čaká a aké kroky je potrebné naplánovať.

Ak budete potrebovať s čímkoľvek poradiť, sme vám k dispozícii.
Radi vám pomôžeme zorientovať sa alebo nájsť vhodné riešenie pre váš konkrétny prípad.

Venuje sa prevažne dizajnu, tvorbe stratégií a marketingu. Niekedy aj niečo zobchoduje a poskytuje nadštandardný servis niektorým naším klientom. Dokáže sa na veci pozrieť komplexne a pri dizajne hlása cestu minimalizmu: “Dizajn je dobrý vtedy ak už nie je čo odobrať” Okrem výtvarného umenia a spevu, ktorému sa venuje takmer celý život, venoval sa aj ďalším “mimoškolským” aktivitám. Na strednej škole založil školské rádio a časopis. Študentskému rádiu, spevu a hlavne dizajnu sa venoval aj na vysokej škole. Pracoval v niekoľkých reklamných agentúrach a dva roky pôsobil aj v slovenskom rozhlase ako externý redaktor publicistiky. Podieľal sa aj na tvorbe mnohých dokumentárnych filmov a hudobných videoklipov. Je spolumajiteľom a spoluzakladateľom internetovej agentúry magnetica. Zastáva názor, že najväčší kapitál firmy sú ľudia. Nedá dopustiť na tímovú prácu a uvedomuje si, že sila tímu závisí od kvality jeho najslabšieho člena. Vo svojich blogoch píše o zážitkoch a skúsenostiach pri práci s klientami, o dizajne ale aj o absencii (nie len) sedliackého rozumu pri tvorbe webu, marketingových materiálov a stratégií.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů