Rýchlosť vašej mobilnej webstránky

Je rýchlosť skutočne dôležitá? Určite nie vždy, ale v kontexte mobilného webu stojí určite za pozornosť. Ale stojí za pozornosť tak, aby si zaslúžila hneď prvý diel tohto seriálu? Tak túto odpoveď nechám na každom z vás.

Mnohí by čakali hneď na začiatku nejaké zaručené postupy z pohľadu UI a UX, ale načo by to všetko bolo, keď užívateľ už pri prvom kontakte váš mobilný web zavrhne. A prečo? Presne tak, pre rýchlosť.

Ľudia od prírody potrebujú všetko rýchlo

Keď sme pripojení cez mobil, nemáme väčšinou veľa času. Potrebujeme sa dostať k informáciám rýchlo a určite nebudeme na mobile trpezliví. Ak sa stránka nenačíta hneď, jednoducho ju vypneme a informácie alebo produkty hľadáme inde.

Ako je na tom naša pozornosť z pohľadu rýchlosti?

V šesťdesiatych rokoch bola urobená štúdia na vnímanie rýchlosti uživateľského rozhrania Robertom B. Millerom, ktorej výsledky v deväťdesiatych rokoch prevzal Jacob Nielsen a použil ich pri skúmaní trpezlivosti ľudí pri čakaní na reakciu rozhrania po prevedení užívateľskej akcie:

  • do 100ms – okamžitá reakcia
  • do 300ms – máme pocit, že sa niečo deje, ale v podstate nás to nezaujíma
  • do 1s – spoznáme omeškanie, ale neprerušíme úlohu
  • nad 1s – začíname premýšľať nad inými úlohami
  • nad 10s – strácame pozornosť a máme tendeciu začať plniť inú úlohu (človek zo stránky odchádza a 80% ľudí sa už nikdy nevráti)

Rýchlosť stránky ma vplyv na vyhľadávanie a úspech ako taký

Dnes už asi skoro každý z nás pozná význam slova SEO (Search Engine Optimization). V princípe ide o to, že napr. Google indexuje vaše stránky na určité slová. Ak zadáte vo vyhľadávači nejakú frázu a tá je relevantná voči vášmu webu, tak sa váš web zobrazí na určitom mieste vo vyhľadávaní.

Samotný Google zverejnil na svojom blogu článok, v ktorom sa uvádza, že jedna z podmienok určenia pozície vo vyhľadávaní, je rýchlosť.

A čo na to veľkí hráči?

Ukážeme si zopár štatistík, ktoré obsahujú zaujímavé čísla:

BING.COM
Omeškanie 2s spôsobilo pokles 4,3% príjmu na jedného užívateľa.

AMAZON.COM
Nárast príjmu o 1% za každých 100ms zrýchlenia.

FIREFOX
Zrýchlila načítanie o 2,2s a získala o 5 miliónov stiahnutí viac za mesiac.

SHOPZILLA.COM
Po skrátení zo 6s na 1,2s získala nárast tržieb o 12%.

WALLMART si spočítal, že každé zrýchlenie stránky o 1s mu zvýši konverzie o dva percentné body.

Nestačí? Chcete viac? Pekne zobrazené je to na tejto stránke:

https://hostingfacts.com/slow-website-infographic/ 

Ok, tak to sú weby niekoho iného, ale ako je na tom môj web?

Náchadza sa na vašom webe Google Analytics? Ak áno, dá sa to zistiť úplne jednoducho. V menu služby Google Analytics si nájdete položku „Správanie“ a z nej si vyberiete „Rýchlosť webu“ a máte pred sebou štatistiky, ako je na tom váš web.

Ak z rôznych dôvodov nepoužívate Google Analytics, existuje veľa testovacích rozhraní, ktoré vám poskytnú nielen informácie o rýchlosti načítania stránky, ale ich môžete použiť pri testovaní vami prevedených zmien. Medzi moje obľúbené patrí http://www.webpagetest.org/, kde si okrem testovanej stránky možete zvoliť testovanú lokáciu a typ prehliadača.

S čím treba počítať pri výrobe mobilného webu? S mobilným pripojením.

Z tejto tabuľky je jasné, že ani zvyšovaním prenosovej rýchlosti na 3G/4G sa mobilná sieť nikdy nevyrovná pevnému pripojeniu. Prečo je to tak? Na svedomí to má architektúra mobilného pripojenia, ktorá je omnoho zložitejšia než pevné pripojenie. Veľa vecí ide vzduchom a pripájame sa cez BTS-ky, ktoré môžu byť rôzne vyťažené.

Aj keď podľa serveru http://opensignal.com/reports/2018/02/state-of-lte má Slovensko 20. najrýchlejšie 4G LTE, naše pokrytie je napriek tomu priemerné a túto rýchlosť zďaleka nemajú a ani nebudú mať v mobile všetci.

V tomto článku sme si ukázali, ako reaguje na rýchlosť návštevník, Google a akú latenciu majú mobilné siete.

Ok, a kde je ten návod na mobilný web, ktorý budú moji zákazníci milovať? Tak ako so všetkým, na to aby sme vytvorili niečo prínosné, potrebujeme o tom vedieť čo najviac. Pripravili sme dobrý základ o mobilných weboch z pohľadu rýchlosti a v ďalšom článku sa môžeme pustiť rovno do práce. Neexistuje však 100%-ný návod na to, aby bol váš web milovaný a uctievaný. Avšak existujú postupy, ktoré by mal mať váš web, a ktoré by sa tomu mohli aspoň troška priblížiť. Tie si ukážeme nabudúce.

Marek Kozela

Aktívne sa venuje získavaniu údajov z web stránok pomocou rozšírenej online aplikácie Google Analytics, ktorá umožňuje sledovať, porovnávať a analyzovať detailné informácie o aktivite a správaní užívateľov na webových stránkach alebo e-shopoch. K tomu mu dopomohlo samoštúdium, ktoré nakoniec viedlo k získaniu certifikácie v službe Google Analytics. Kvalitné stránky musia mať aj kvalitné SEO, čiže aj táto oblasť patrí k jeho hlavným aktivitám. Okrem toho pričuchne aj do prekladu web stránok, pretože dobre vie, že ak návštevník stránke nerozumie, tak zo stránky odíde a majiteľ stránky tak stratí potenciálneho klienta. Zároveň si uvedomuje, že web nie je len to, čo vidí užívateľ na stránke, ale aj to, čo sa skrýva v jeho útrobách. Aj preto väčšinu svojho voľného času venuje štúdiu programovacích jazykov, ktoré sa podieľajú na fungovaní web stránok. Vyštudoval na súkromnej vysokej škole City University of Seattle v Trenčíne. Práve táto zahraničná vysoká škola pôsobiaca na Slovensku mu dala základy angličtiny, ktoré aktívne využíva pri preklade web stránok zo slovenského do anglického jazyka. Na blogu sa bude snažiť hlavne o vysvetlenie problematiky fungovania najrozšírenejšej online aplikácie Google Analytics. Keďže táto aplikácia patrí samotnej spoločnosti Google, rozhodne nevynechá články o tom, ako tento technologický gigant premýšľa a ako ovplyvňuje pozície vo výsledkoch vyhľadávania.

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezabudnite na povinné pole.

    • Novinky

      Chcete byť informovaný o nových článkoch medzi prvými? Zaregistrujte sa a všetko podstatné nájdete v svojej emailovej schránke.

    • Kategorie