Google Analytics: Spam, o ktorom ste možno ani netušili

Google Analytics: Spam, o ktorom ste možno ani netušili – magnetica.sk

Google Analytics ponúka prehľad návštevnosti webových stránok. Podmienkou je vloženie špeciálneho kódu na stránku. Potom stačí počkať maximálne deň a Google Analytics sa prepojí s konkrétnou stránkou. Začne postupne prijímať dáta z návštevnosti a zobrazovať ich vo svojich prehľadoch.

Spam a Google Analytics – magnetica.sk

Prejde zopár týždňov či mesiacov a Google Analytics sa postupne napĺňa metrikami. Netrpezlivo sledujete, ako sa vám návštevnosť pomaličky zo dňa na deň zvyšuje. Krivka jednotlivých grafov sa posúva nahor a vy sa tešíte z celkovej návštevnosti vašej stránky. A potom zrazu zistíte, že niečo tu nesedí…

Webstránka, ktorá nás prekvapila svojou návštevnosťou

Jeden z webov, na ktorom sme sa aktívne podieľali, či už samotnou výrobou alebo propagovaním, nám prinášal vcelku uspokojivé výsledky hneď zopár mesiacov po spustení stránky. V grafe nižšie môžete vidieť, že v období od mája do septembra 2015 bola návštevnosť celkom slušná (konkrétne v máji 2015 bol celkový počet relácii na stránke rovný číslu 814).

Už ste počuli o Spame v Google Analytics? – magnetica.sk

Obr. 1: Modrá šípka ukazuje na celkový počet relácií v máji 2015, ktorý dosiahol úctyhodné číslo 814.

 

Počkať…nedávno spustený web a jeho návštevnosť dosahuje nadpriemerné výsledky? Nieže by sme si neradi fandili, ale takéto výsledky neznámej stránky v prvých mesiacoch predsa nemôžu byť možné.

Nie je všetko ružové, ako sa na prvý pohľad zdá

Pozreli sme sa teda, odkiaľ tieto návštevy prichádzajú. Podľa názvu hostiteľa sme zistili, že sme sa radovali predčasne. Na pozíciách 4 – 10 sa objavili zvláštne názvy, ako iskalko.ru alebo rusexy.xyz, ktoré nám len potvrdili, že niekde nastala chyba. Neskôr sa ukázalo, že ide o spam, ktorý skresľuje výsledky vyhľadávania.  

 

Príklad Spamu v Google Analytics? – magnetica.sk

Obr. 2: Pozície 4-10 jasne naznačujú, že takéto názvy hostiteľov jednoducho nemôžu reálne existovať

 

Čo je vlastne ten spam? Nečakané odhalenie!

Tieto názvy hostiteľov sú vlastne neexistujúce odkazujúce stránky. Funguje to na princípe skriptov, ktoré tento spam vytvárajú. Tento spam sa tvári, že vašu stránku navštívi, ale pravda je taká, že sa tak vôbec nestane. Riešením je odfiltrovanie takýchto návštev, aby sme získali prehľad návštevnosti stránky bez takéhoto spamu.

Po použití filtra v Google Analytics nás čakalo nepríjemné prekvapenie. Počet relácií klesol z pôvodných 814 na 82, čo je pokles až o 90%. Podobne dopadli aj ostatné mesiace (pozri obr. 3).

Obr. 3: Modrá šípka ukazuje na celkový počet relácií v máji 2015 po pridaní filtra, ktorý tento spam odstránil z výsledkov vyhľadávania. Pri porovnaní s modrou krivkou ide o pokles až o 90%.

Obr. 3: Modrá šípka ukazuje na celkový počet relácií v máji 2015 po pridaní filtra, ktorý tento spam odstránil z výsledkov vyhľadávania. Pri porovnaní s modrou krivkou ide o pokles až o 90%.

 

Samozrejme, nikto nechce mať skreslené údaje v Google Analytics. Jedinou nevýhodou je, že takýto filter nie je možné vytvoriť len raz, pretože tento spam sa dennodenne vytvára pod novými názvami. Google vytrvalo pracuje na tom, aby odstránil tento spam, ale stále sa objavujú nové verzie spamu, ktoré nám môžu skresľovať návštevnosť stránky. Je jasné, že nakoniec si Google s týmto problémom poradí, zatiaľ si však musíme s týmto spamom poradiť sami, alebo požiadať o pomoc špecialistu na Google Analytics.

Peter Švec
Venuje sa prevažne dizajnu, tvorbe stratégií a marketingu. Niekedy aj niečo zobchoduje a poskytuje nadštandardný servis niektorým naším klientom. Dokáže sa na veci pozrieť komplexne a pri dizajne hlása cestu minimalizmu: “Dizajn je dobrý vtedy ak už nie je čo odobrať” Okrem výtvarného umenia a spevu, ktorému sa venuje takmer celý život, venoval sa aj ďalším “mimoškolským” aktivitám. Na strednej škole založil školské rádio a časopis. Študentskému rádiu, spevu a hlavne dizajnu sa venoval aj na vysokej škole. Pracoval v niekoľkých reklamných agentúrach a dva roky pôsobil aj v slovenskom rozhlase ako externý redaktor publicistiky. Podieľal sa aj na tvorbe mnohých dokumentárnych filmov a hudobných videoklipov. Je spolumajiteľom a spoluzakladateľom internetovej agentúry magnetica. Zastáva názor, že najväčší kapitál firmy sú ľudia. Nedá dopustiť na tímovú prácu a uvedomuje si, že sila tímu závisí od kvality jeho najslabšieho člena. Vo svojich blogoch píše o zážitkoch a skúsenostiach pri práci s klientami, o dizajne ale aj o absencii (nie len) sedliackého rozumu pri tvorbe webu, marketingových materiálov a stratégií.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Novinky

    Chcete byť informovaný o nových článkoch medzi prvými? Zaregistrujte sa a všetko podstatné nájdete v svojej emailovej schránke.

  • Kategorie