Ako (ne)upravovať texty na webovej stránke

Jeden z hlavných dôvodov prečo ľudia navštívia vašu webovú stránku, sú informácie. Také, ktoré ich zaujímajú a vy im ich viete poskytnúť. Vo väčšine prípadov sú vo forme textov než obrázkov. Aby sa ľudia s chuťou pustili do čítania, musia byť nielen obsahovo zaujímavé, ale aj vhodne vizuálne upravené.

Čisté, prehľadné, vzdušné. Subjektívne umenie s použitím všetkých dostupných farieb a druhov písma je v tomto prípade skôr na škodu 🙂 Takže poďme na pár základných pravidiel, o ktorých by ste mali vedieť pri úprave textov.

Druhy písma (fonty)

Jedno zo základných grafických pravidiel hovorí, že by ste nemali súčasne použiť viac ako 3 druhy písma. Pri väčšom množstve vzniká nežiadaný vizuálny chaos. A ten určite nie je vašim cieľom. Ideálnym prípadom je kombinácia dvoch druhov. Jeden na nadpisy a druhý pre bežný odstavcový “chlebový” text. Mali by byť dostatočne odlišné, aby bol medzi nimi viditeľný rozdiel. Dva veľmi podobné typy písma pôsobia rušivo. Je to preto, lebo nie sú ani rovnaké ani odlišné. Ak použijete viacej rôznych druhov písma, výsledok je podobný. Môžu sa páčiť vám, ale ostatní ľudia to nemusia oceniť. Pri výbere písma sa riaďte pravidlom – vybrať dva vizuálne odlišné typy.

Farba textu

Aj tu platí zásada menej je viac. Preto aj pri voľbe farby treba myslieť na to, že dve až tri sú ideál. Záleží od obsahu. Keď použijete na každé zvýraznenie textu inú farbu, zistíte, že zvýraznené nie je v podstate nič a váš text vyzerá veľmi nesúrodo. Skvelou voľbou je jedna farba na bežný text, druhá na odlíšenie odkazov v texte a tretia (voliteľná) farba na nadpisy.

Zarovnanie

Aby texty pôsobili ucelene, nemôže byť každý odstavec alebo nadpis zarovnaný odlišným spôsobom. Pre ľudské oko je na čítanie najvhodnejšie zarovnanie vľavo so strapatým pravým okrajom 🙂 Ak chcete niektorú časť vizuálne odlíšiť (vypichnúť), môžete jej text vycentrovať. Táto možnosť je dobrá len pri menšom množstve textu. Viac viet určite necentrujte, sťažíte tým ich čitateľnosť 🙂

Veľkosť písma

Pre komfortné čítanie je veľkosť písma (obzvlášť na monitore) veľmi dôležitá. Bežný text by nemal byť menší ako 16 bodov a s dostatočným odstupom (výškou) riadkov. Medzi odstavcami a nadpismi by mal byť viditeľný rozdiel.

Text na farebnom pozadí

Najľahšie sa číta čierny (tmavý) text, ktorý je na bielom pozadí. Preto buďte pri výbere farby pozadia veľmi opatrní. Ak potrebujete odlíšiť alebo zvýrazniť dôležitú informáciu týmto spôsobom, dajte pozor na to, aby ste mali medzi pozadím a textom na ňom dostatočný kontrast. Zvýraznený text, ktorý sa nedá čítať, nebude plniť svoj účel 🙂

Vizuálna hierarchia

Ak niekde nasypete kýbeľ textu, ktorý bude v jednej kope, garantujem vám, že s najväčšou pravdepodobnosťou to nikto nebude čítať. Nebojte sa používať nadpisy, podnadpisy, odrážky a samozrejme rozostupy medzi nimi. Spravíte tak text vzdušnejším a prehľadnejším. Pri webe nie ste vôbec obmedzení priestorom. Nemusíte sa báť natiahnuť článok podľa potreby.

A na záver je veľmi dobré text občas prestriedať aj obrázkami, aby ste dopriali očiam čitateľa trochu oddychu 🙂

Peter Švec
Venuje sa prevažne dizajnu, tvorbe stratégií a marketingu. Niekedy aj niečo zobchoduje a poskytuje nadštandardný servis niektorým naším klientom. Dokáže sa na veci pozrieť komplexne a pri dizajne hlása cestu minimalizmu: “Dizajn je dobrý vtedy ak už nie je čo odobrať” Okrem výtvarného umenia a spevu, ktorému sa venuje takmer celý život, venoval sa aj ďalším “mimoškolským” aktivitám. Na strednej škole založil školské rádio a časopis. Študentskému rádiu, spevu a hlavne dizajnu sa venoval aj na vysokej škole. Pracoval v niekoľkých reklamných agentúrach a dva roky pôsobil aj v slovenskom rozhlase ako externý redaktor publicistiky. Podieľal sa aj na tvorbe mnohých dokumentárnych filmov a hudobných videoklipov. Je spolumajiteľom a spoluzakladateľom internetovej agentúry magnetica. Zastáva názor, že najväčší kapitál firmy sú ľudia. Nedá dopustiť na tímovú prácu a uvedomuje si, že sila tímu závisí od kvality jeho najslabšieho člena. Vo svojich blogoch píše o zážitkoch a skúsenostiach pri práci s klientami, o dizajne ale aj o absencii (nie len) sedliackého rozumu pri tvorbe webu, marketingových materiálov a stratégií.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Novinky

    Chcete byť informovaný o nových článkoch medzi prvými? Zaregistrujte sa a všetko podstatné nájdete v svojej emailovej schránke.

  • Kategorie