Ako sa stať silnou značkou na Liptove vďaka internetu?

Mnohí si podnikanie na internete spájajú predovšetkým s predajom produktov na eshope. Ale vďaka internetu dokážu preraziť aj regionálne prevádzky poskytujúce služby. Internet im pomáha prilákať do svojich kamenných obchodov viacej ľudí z regiónu, ale i zákazníkov, ktorí sú ochotní cestovať zo vzdialenejších kútov Slovenska, len aby mohli využiť ich skvelé služby. A práve regionálnym prevádzkam bude venovaný tento článok.

Každá nová prevádzka v meste začína na Facebooku. Ešte pred jej otvorením ľudia lajkujú jej Facebook page, pozerajú prvé fotografie, ako to bude v nej vyzerať, prajú veľa úspechov a netrpezlivo očakávajú otvorenie nového obchodu.

Vytvorením podnikového profilu na Facebooku spĺňate prvú z dvoch dôležitých podmienok vytvorenia silnej regionálnej značky vďaka internetu.

Ako využiť internet, aby ste do svojich prevádzok na Liptove prilákali viacej zákazníkov?

Na to potrebujete spĺňať dve kritéria:

  • Byť na internete – vytvorte si svoju identitu na internete – miesto, kde sa o vás môžu ľudia dozvedieť
  • Byť aktívny na internete – vytvárajte značku – silnú a dobrú povesť o vás

Samozrejme, ak chcete vďaka internetu prilákať viacej zákazníkov, musíte najprv na ňom byť. Pozrime sa, kde všade odporúčame pôsobiť na internete.

Kde sa registrovať a pôsobiť na internete?

Facebook zďaleka nie je jediným miestom, kde pôsobiť na internete. Ale ak chcete naozaj vyťažiť maximum a vytvoriť silnú značku aj vďaka internetu, odporúčam registrovať sa a pôsobiť na sociálnych sieťach a v online katalógoch, alebo mať vlastnú webstránku.

1. Sociálne siete

V tomto článku som už viackrát spomenula sociálnu sieť Facebook a spomeniem ju opäť, pretože na Slovensku je to TOP sociálna sieť, ktorá spája najväčšiu komunitu užívateľov. Aktívne na nej pôsobí najviac vašich stálych, ale i potencialnych zákazníkov. Ak sa nemýlim, práve vďaka Facebooku ste natrafili aj na tento článok 🙂

Facebook využíva určite skoro každá kamenná prevádzka na Liptove. Registrácia, pridávanie fotografií a zverejňovanie príspevkov je zatiaľ zdarma. Avšak, čo už nie je až tak zdarma, je dosah vašich príspevkov. Po poslednej a výraznej zmene Facebook rozdelil uverejnené príspevky medzi hlavnú plochu (príspevky vašich priateľov + sponzorované príspevky) a Prieskumník (príspevky organizácií, médií a firiem). Čo v praxi znamená, že ak váš firemný príspevok nebude zdielať dostatočný počet ľudí, neuvidí ho takmer nikto. Pôvodná vidina lukratívnej možnosti šíriť informácie o prevádzke zdarma je dávno preč.

Ak chcete, aby váš príspevok videlo čo najviac ľudí z Liptova, musíte si zaplatiť jeho „viditeľnosť“. Skvelou správou je, že nepotrebujete na to extrémne veľký rozpočet. Tým, že budete cieliť len na región Liptov, dokážete osloviť veľké množstvo ľudí za pomerne nízku sumu.

Napríklad za 7€/týždeň (1€/deň) dokážete osloviť až 1400 ľudí. Ak to porovnám s bežnou inzerciou v regionálnych plátkoch, investícia do sponzorovaného príspevku na FB mi vychádza jednoznačne ako lepšia voľba. Samozrejme netreba zabúdať na vašu cieľovú skupinu (cieľových zákazníkov), pretože ak je ňou napríklad skupina ľudí nad 50 rokov, ktorá takmer vôbec nie je zaregistrovaná na Facebooku, budete asi zbytočne platiť za sponzorovaný príspevok.

Facebook ale zďaleka nie je na Slovensku jediná obľúbená sociálna sieť. V poslednom období čoraz viacej naberá na popularite INSTAGRAM. Ak chcete do svojho obchodu prilákať ľudí mladších ako 30 rokov, tak táto sociálna sieť je ideálnou voľbou. Navyše Instagram umožňuje ľahšie šíriť obsah – využíva na to hastagy (slovo alebo fráza označená predponou „#“.) Pre úplnosť treba dodať, že táto sociálna sieť je predovšetkým o šírení fotografií. Pričom na FB dokážete zverejňovať takmer akýkoľvek obsah – od obrázkov, videí, textov až po vytvorenie formulárov.

2. Katalógy

Pred desiatimi rokmi sme na Slovenskom internete zažívali expanziu registrácií firiem do tzv. online katalógov. Najznámejšie boli a stále sú Zoznam, Azet, prípadne iné katalógy špecializované len na určitý druh činnosti. Niekdajší vplyv týchto záznamov pociťujeme doteraz. Ojedinele na náš web zablúdia návštevníci, ktorí nás našli v katalógu Zoznam alebo Azet (prezradil nám to nástroj Google Analytics 🙂 )

To bola minulosť, ale ako je to teraz s katalógmi na internete? V súčasnosti stojí určite za pozornosť, obzvlášť ak máte kamennú prevádzku, zoznam od spoločnosti Google – Moja Firma na Googli.

Čím je tento katalóg výnimočný?

  • Už len tým, že ho prevádzkuje spoločnosť Google, treba mu venovať pozornosť. Veď takmer všetci vyhľadávame na Googli.
  • Vďaka registrácii v Moja Firma na Googli sa zobrazí záznam o vašej prevádzke, keď ľudia vo Vyhľadávaní Google alebo v Mapách Google vyhľadajú vašu firmu alebo firmy podobné tej vašej.
  • Môžete pridávať fotky z vašej prevádzky, otváracie hodiny, kontakty na vás, ale taktiež pridávať príspevky, napríklad aj o najbližšom koncerte vo vašom pube.
  • Do niekoľkých minút si môžete dokonca vytvoriť aj vlastný web a to bezplatne. Web sa vygeneruje automaticky na základe informácií z vášho záznamu na Googli. Následne si ho môžete prispôsobiť pomocou textu, fotiek a dizajnových motívov. Avšak, ak očakávate, že Vám táto služba vytvorí moderný web, budete sklamaný.
  • Vaši zákazníci môžu priamo k vášmu záznamu pridávať recenzie a vy ich môžete komentovať.
  • Ak chcete informácie o tom, ako zákazníci integrujú s vaším firemným záznamom, ako vás našli, odkiaľ prichádzajú, tak služba Moja firma na Googli obsahuje aj štatistiky, ktoré vám prezradia všetko potrebné.

Registrácia je zdarma, avšak podlieha overeniu buď v podobe SMS kódu, resp. zaslania papierového listu na adresu prevádzky.

Ako vyzerá záznam v službe Moja firma na Googli vo výsledkoch vyhľadávania?

Vo výsledkoch vyhľadávania Google zobrazuje záznam vpravo a môže vyzerať takto:

Moja firma na Googli - magnetica.sk

Ako vyzerá záznam v službe Moja firma na Googli v mapách?

Ak vyhľadávate v Google Mapách konkrétnu firmu, ktorá je registrovaná v službe Moja Firma na Googli, informácie o nej sa zobrazia vľavo a môžu mať takúto podobu:

Moja Firma na Googli (Google Mapy) - magnetica.sk

 

Výhodou takéhoto záznamu je jeho prispôsobenie aj pre mobilné zariadenia. V dnešnej dobe, keď sa ľudia pripájajú na web predovšetkým z mobilných zariadení, je to skvelá správa. Informácie o vás budú ľahšie dostupné, navyše tento záznam je prepojený aj s mapami Google. Takýmto spôsobom ľudia ľahko získajú trasu do vášho obchodu priamo v mobile.

3. Vlastná webstránka

Napokon tretím a podľa nás najpodstatnejším miestom, kde pôsobiť na internete, je vlastná webstránka. Možno si poviete, že Vám ju netreba. Ale úprimne, spoliehať sa na služby iba tretích strán, ako je Facebook alebo Moja Firma na Googli je veľmi riskantné. Kedykoľvek totižto môžu zmeniť pravidlá, veď koniec koncov nás o tom nedávno presvedčil samotný Facebook.

Vlastnou webstránkou môžete lepšie zacieliť na svojich zákazníkov. Dokonca môžete z nej urobiť skvelého obchodníka. Môžete ju nastaviť a prispôsobiť vašej originálnej povahe podnikania. Vašu webstránku môžete využiť na rezerváciu, ponúkanie zliav, priamy predaj a dokonca aj na vzdelávanie zákazníkov.

Ak si však tvorbu webstránky  predstavujete jednoducho, kedy vám stačí nájsť programátora, ktorý stiahne nejakú voľnú grafickú šablónu, zmení farbičky a vy si sami vymyslíte texty  a tralala web je hotový, budete sklamaný. V dnešnej dobe musíte k tvorbe webu pristupovať úplne inak (ak teda chcete na internete uspieť).

Ak premýšľate o novom webe, určite si prečítajte článok od nášho kolegu, v ktorom opisuje 5 vecí, ktorým je dobre venovať pozornosť ešte pred začatím tvorby webstránky.

Taktiež  pripravujeme a v najbližšej dobe zverejníme na našom blogu manuál, ktorý bude obsahovať všetko, na čo pri tvorbe webstránky nesmiete zabudnúť.

Ak vás táto téma zaujíma, sledujte náš blog, prípadne sa prihláste na odber noviniek (formulár na odber noviniek nájdete vpravo, prípadne ak čítate tento článok na mobile, nájdete ho na konci stránky 🙂 ). Pôjde o veľmi cenné informácie, ktoré sa neoplatí premeškať.

Toto sú tri miesta na internete, na ktorých odporúčame pôsobiť. Aby ste však zvýšili svoje šance na úspech, potrebujete spĺňať druhé kritérium – byť aktívny.


Aktivita prináša zákazníkov, popularitu a výrazne ovplyvňuje SEO

Samotný Google povedal vo viacerých svojich vyhláseniach a článkoch, že bude uprednostňovať tie firmy, ktoré sú na internete aktívne. Opieral sa o tvrdenie, že vo fungujúcich firmách sa stále čosi deje a tým pádom nebudú mať problém zverejňovať obsah na internete. Zároveň týmto potvrdil jeho hlavný zámer – poskytovať ľuďom relevantné informácie vzhľadom k tomu, čo ľudia hľadajú na internete. A teda aj také prevádzky, ktoré sú obľúbené u zákazníkov.

Inými slovami, čím ste viacej ľudom na očiach, tým skôr sa na vás rozpamätajú vo fáze, kedy budú chcieť nakupovať vaše služby alebo tovar. Áno hovoríme tu o online marketingu, ktorý je podskupinou marketingu ako takého. Musíte prijať fakt, že dnes bez reklamy neuspejete. Nestačí si len otvoriť prevádzku, ale robiť všetko preto, aby ste do nej prilákali zákazníkov a tých premeniť na vracajúcich sa zákazníkov.

Netreba zabúdať, že čoraz viacej sa komunikácia prenáša na internet. Preto aj kamenné prevádzky musia na ňom pôsobiť.

Čo to znamená byť aktívny na internete?

V prvom rade je to o vytváraní hodnotného obsahu. Čo môžete pod tým rozumieť? Na to neexistuje jednoznačná odpoveď, pretože hodnotný obsah musíme hodnotiť vo vzťahu k vášmu podnikaniu.

Napríklad hodnotný obsah kaderníckeho salónu je fotografia ženy pred a po zmene účesu. Ale napríklad u psychológa by už takáto fotografia nezabrala, tu by možno zabral článok: 5 overených tipov ako sa zbaviť jesennej depresie.

Čiže ak to prenesieme opäť do iného jazyka, môžeme vytváranie hodnotného obsahu vyjadriť ako to, čo z vás urobí „odborníka“ vo svojom obore. Čiže sú to rôzne rady, výsledky vašej práce, ale aj ukážka toho, čo môžu u vás zákazníci zažiť (napríklad Second hand môže svojim zákazníkom dopriať každý piatok nákup všetkého tovaru len za 1€).

Vytvoriť obsah je jedná vec, avšak vy musíte dosiahnuť to, aby váš hodnotný obsah videlo čo najviac vašich potenciálnych zákazníkov. A tu sa opäť vraciame k prvému kritériu: Byť na internete. Aby ste to čo najlepšie pochopili, ukážeme si to na reálnom príklade:

Prevádzka reštaurácie pripravila denné menu na celý týždeň, zverejnila ho na svojej webstránke. Ďalej svojim zaregistrovaným zákazníkom poslala email s ponukou denného menu na celý týždeň. Rovnako zverejnila sponzorovaný príspevok s ponukou aj na Facebooku, aby to videlo čo najviac ľudí. Zároveň vytvorila príspevok aj na Moja Firma na Googli, aby keď niekto bude hľadať reštauráciu na Liptove, tak aby sa zobrazilo aj jemu denné menu vo výsledkoch vyhľadávania. Okrem toho každý deň prevádzka nezabudla zverejniť príspevok denného menu s fotografiou.

Čo priniesla táto aktivita reštaurácie?

  • V prvom rade oslovila svojich verných zákazníkov – rozoslala email s ponukou
  • Zároveň zlákala zákazníkov aj iných reštaurácií – aktivita na Fb (v čase, keď sa zákazník rozhodoval kam pôjde na obed, uvidel sponzorovaný príspevok)
  • Dokonca aj tých, čo navštívia mesto len výnimočne, zlákala do svojej reštaurácie – zverejnenie príspevku s ponukou denného menu v službe Moja firma na Googli v čase, keď potenciálny zákazník hľadal reštaurácie s denným menu v okolí.
  • A v neposlednom rade takáto aktivita prispieva k vymakanému SEO  – teda k tomu, aby ste boli viditeľný na Googli.

Čo poviete, oplatí sa takáto aktivita? Určite áno. Musím ale spomenúť zásadnú informáciu. Takýto stav nedosiahnete z večera do rána. Avšak pravidelnou a neustálou aktivitou na FB, v Službe Moja firma na Googli a na vlastnej webstránke môžete preraziť veľmi rýchlo. Dobrou správou je, že na rozdiel od eshopov budete pôsobiť len na región Liptov. To znamená, že za menej peňazí dosiahnete a oslovíte viac zákazníkov, ako keby ste mali zacieliť na celé Slovensko.

Nepremárnite príležitosť. Začnite konať hneď

Z vlastnej skúsenosti vieme, že regionálnym prevádzkam, ktoré začali byť aktívne na internete, sa zvýšil obrat a rozšíril sa ich okruh zákazníkov. Preto nečakajte ani minútu a pustite sa do online propagácie.

Ak neviete ako začať, prípadne do čoho sa skôr pustiť, máme pre vás návrh. Kontaktujte našu pobočku v Liptovskom Mikuláši, ktorá vám pomôže vytvoriť plán, ktorý bude obsahovať postupné kroky k online propagácii.

P.S.: Za prvé stretnutie s nami neplatíte nič 🙂

Ak ste nenabrali odvahu na stretnutie s nami, odporúčame Vám sledovať Facebook profil našej Liptovskej pobočky , na ktorom budeme zverejňovať (okrem iného 🙂 ) aj informácie, ktoré budú orientované práve na prevádzky na Liptove.

Alebo sa prihláste do nášho newslletera, v ktorom vám raz mesačne pošleme odkazy na články, e-booky a videá obsahujúce informácie, ktoré určite oceníte. Prihlásiť sa môžete pomocou formulára, ktorý sa nachádza vpravo vedľa článku. Ak nás čítate na mobile, formulár nájdete na konci článku 🙂

A už len posledná veta na záver: Buďte viditeľní všade tam, kde sú vaši zákazníci.  

 

Veronika Švecová

Pomáhala pri tvorbe stratégie a koncepcie webových stránok pre desiatky slovenských firiem a v tejto činnosti pokračuje aj naďalej. Propaguje myšlienku magnetického copywritingu, ktorý považuje za základ budovania príťažlivých webov a získavania zákazníkov. Silu dobre zvolených slov a viet veľmi dobre spoznala počas štúdia na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach. Po skončení štúdia nastúpila do firmy, ktorej spoluvlastníkom je jej brat. Spočiatku zastávala administratívne práce. Avšak postupným vzdelávaním a aktívnym zúčastňovaním sa na projektoch jej pracovná pozícia sa zmenila. Dnes sa naplno venuje online marketingu a predovšetkým tvoreniu obsahu. V roku 2015 jej vydavateľstvo Eugenika vydalo knihu „Čo vám úspešní ľudia zabudli povedať“. Na blogu píše o stratégiach, ktoré na internete prinášajú úspech a nezabúda vás podporovať aj cennými informáciami z oblasti práva, ktoré sa vám na internete určite zídu.

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezabudnite na povinné pole.

    • Novinky

      Chcete byť informovaný o nových článkoch medzi prvými? Zaregistrujte sa a všetko podstatné nájdete v svojej emailovej schránke.

    • Kategorie