Potrebujete novú webstránku? Ako ste na to prišli?

Túto otázku často kladiem našim klientom. Nechcem ich týmto odhovoriť od tvorby nového webu, ale zisťujem, ako sa pripravili na tento „test“ v živote ich firmy, ktorou tvorba webstránky určite je.

Odpovede bývajú rôzne. Čisto „prozaické“ – „Aj naša konkurencia má už nový web!“, alebo pragmatické – „Chceme, aby nám web prinášal viac zákazníkov“.

Nech už patríte do ktorejkoľvek skupiny, ponúkam vám pohľad na 5 vecí, ktorým je dobre venovať pozornosť ešte pred začatím tvorby webstránky.

1. Zadefinujte si konkrétny cieľ

Výroba nového webu je relatívne zložitý proces, ktorý trvá nejaký čas. Potrebujete k nemu značné množstvo trpezlivosti, peňazí, času a hlavne sily vydržať až do konca. Aby ste vytrvali a cestou sa „nestratili“, potrebujete si jasne zadefinovať, čo je cieľom vašej novej webstránky.

Ako už určite viete, cieľ ma byť jasný, zrozumiteľný a ideálne aj merateľný.

Zastavte sa, spomaľte a rozmýšľajte:
Čo chcem dosiahnuť novou stránkou? Čo ňou sledujem? Aké majú byť merateľné výsledky? Čo nové chcem priniesť svojim klientom? Po čom moje srdce túži?

Ciele niektorých našich klientov zneli napríklad aj takto:

  • Zjednodušiť používateľom nákup na eshope a zároveň chceme zvýšiť počet konverzií o 100 %.
  • Aby nový web prinášal minimálne 10 nových dopytov denne.
  • V offline svete sme lídrom v našom odbore a chceme, aby to bolo zrejmé aj na našom webe. Aby sme aj na webstránke pôsobili ako líder, ktorý určuje trend a aby sa naša konkurencia snažila nás zúfalo kopírovať 🙂

Ak je cieľ zrozumiteľný aj ostatným, určite sa nájdu ľudia, ktorí vám cestu radi ukážu.

2. Spoznajte svojho zákazníka

Poznáte svoju cieľovú skupinu? Viete pre koho je váš produkt vhodný? Kto to je? Je to muž, alebo žena? Koľko má rokov? Aké je jeho spoločenské postavenie? Aké má záľuby? Ako často bude potrebovať váš produkt? Ako a kedy sa rozhoduje? Aké ma potreby? A podobne.

Čím lepšie spoznáte svojho zákazníka, o to lepšie sa mu budete vedieť „prihovoriť“. Zároveň budete vedieť efektívnejšie a presnejšie zamerať svoje marketingové aktivity. Svoju pozornosť a energiu nasmerujete k tým ľuďom, u ktorých je vysoká pravdepodobnosť, že váš produkt či službu potrebujú.

Ak vás táto téma zaujíma hlbšie, odporúčam stiahnuť si e-book Urobte z obyčajného webu výnimočný, v ktorom sa dozviete viac o analýze nevyhnutnej pred začatím tvorby webstránky.

3. Dajte o sebe vedieť

Výrobou novej webstránky si splníte jednu z dôležitých úloh, ale zároveň vám vzniknú nové úlohy, nové otázky:

Ako sa ľudia o nás dozvedia?
Ako budú vedieť, že máme nový produkt, novú službu?
Ako budú vedieť, že sme sa zmenili, že sme pre nich pripravili niečo nové, niečo navyše?

Niekedy bolo iba zopár firiem na internete a stačilo „mať iba webstránku“. Dnes je konkurencia vysoká a Google vám vo výsledkoch ponúkne tisíce záznamov. O prvé miesta vo vyhľadávačoch je potrebné zabojovať. Aby ľudia u vás nakúpili, musia najprv o vás vedieť.

Účinný spôsob ako byť na popredných miestach vo vyhľadávačoch je mať vymakané SEO. A práve jeho veľkou súčasťou je marketing. Preto už na začiatku tvorby webu je potrebné rozmýšľať nad spôsobom marketingovej komunikácie:

Kde, kedy a akým spôsobom dáme o sebe vedieť?
Ako často budeme publikovať články?
Kto bude zodpovedný za marketing a kto bude tvorcom marketingového obsahu?
Viete na to vyčleniť interných ľudí, alebo na to použijete externé agentúry?
Hodiť to na asistentku Zuzku, ktorá okrem 77 iných povinností varí navyše všetkým kávu vo firme, určite nebude dobré strategické rozhodnutie 🙂 .

Nezabúdajte! Stránka s neaktuálnymi informáciami, ktoré sú staré niekoľko mesiacov či rokov, vám určite nepridá na dôveryhodnosti.

4. Nespoliehajte sa iba na internetovú agentúru

V mojej praxi sa stretávam so zákazníkmi, ktorí presne vedia čo chcú a čo od nového webu očakávajú, ale aj takých, ktorí by boli radi, aby im internetová agentúra presne všetko nalinkovala do posledného detailu. Niekedy prepadnú presvedčeniu, že práve toto je naša úloha. Ale takto to nefunguje.

Zamyslite sa. Páčilo by sa vám, aby vám niekto iný diktoval, ako má fungovať vaša firma a váš web? Nikto nepozná vašu firmu tak dobre ako vy. Nikto z externej agentúry nedokáže byť pre vašu firmu natoľko zapálený ako vy. Hoci by ste možno boli radi, aby niekto prišiel a zapálil pomyselný oheň nadšenia.

Funguje to však presne naopak. Ak ste zapálený vy ako majiteľ firmy a zapálite aj všetkých ostatných členov tímu, až vtedy môžete dosiahnuť a motivovať ľudí k výnimočným výsledkom. Vtedy budete fungovať ako katalyzátor a dokážete zo svojich ľudí ale aj z externej agentúry dostať to najlepšie pre vaše fungovanie v online svete. Vy – náš klient – ste ten kto pozná cieľ. My vám pomôžeme nájsť k nemu cestu.

5. Cesta k cieľu

Rád by som sa podelil s vami ešte o jeden obrázok resp. náčrt, s ktorým som sa už stretol viackrát. Pravdepodobne bude známy aj vám. Vždy keď ho niekde vidím, vyčarí mi úsmev na tvári, lebo si pri ňom uvedomím, ako veľmi jednoducho ale o to výstižnejšie popisuje realitu.

To je on 🙂

Cesta k cieľu. Ako ju vidíme my a aká je realita 🙂

Želám vám, aby ste mali zapálené srdce pre jasný cieľ a veľa silných a inšpiratívnych dôvodov vstať ráno z postele 🙂

Peter Švec

Venuje sa prevažne dizajnu, tvorbe stratégií a marketingu. Niekedy aj niečo zobchoduje a poskytuje nadštandardný servis niektorým naším klientom. Dokáže sa na veci pozrieť komplexne a pri dizajne hlása cestu minimalizmu: “Dizajn je dobrý vtedy ak už nie je čo odobrať” Okrem výtvarného umenia a spevu, ktorému sa venuje takmer celý život, venoval sa aj ďalším “mimoškolským” aktivitám. Na strednej škole založil školské rádio a časopis. Študentskému rádiu, spevu a hlavne dizajnu sa venoval aj na vysokej škole. Pracoval v niekoľkých reklamných agentúrach a dva roky pôsobil aj v slovenskom rozhlase ako externý redaktor publicistiky. Podieľal sa aj na tvorbe mnohých dokumentárnych filmov a hudobných videoklipov. Je spolumajiteľom a spoluzakladateľom internetovej agentúry magnetica. Zastáva názor, že najväčší kapitál firmy sú ľudia. Nedá dopustiť na tímovú prácu a uvedomuje si, že sila tímu závisí od kvality jeho najslabšieho člena. Vo svojich blogoch píše o zážitkoch a skúsenostiach pri práci s klientami, o dizajne ale aj o absencii (nie len) sedliackého rozumu pri tvorbe webu, marketingových materiálov a stratégií.

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezabudnite na povinné pole.

    • Novinky

      Chcete byť informovaný o nových článkoch medzi prvými? Zaregistrujte sa a všetko podstatné nájdete v svojej emailovej schránke.

    • Kategorie